Man lär så länge man har en lever

Whisky har egentligen aldrig tillhört mina favoriter. Jag föredrar konjak. Och efter fyra whiskyprovningar är jag fortfarande inte helt övertygad. Men ju mindre rökig desto bättre är min amatörmässiga slutsats. So far.

Och vad vädret beträffar är det lika bra att resignera. Det kommer att regna. Mer eller mindre. Eftersom det regnade katter och hundar när vi kom till Fort Williams tog vi in på första bästa hotell. Som visade sig vara första sämsta. I alla fall med tanke på det höga priset.

Entré, bar, matsal och receptionen var hel okey. Även om receptionisten var som hämtad från Fawlty Towers. Det tog en evighet för henne att få  in uppgifterna i datorn. Trots att jag skrev ner det hon ville veta är vi incheckade som paret från Stoclhlom i Swidon.

Rummet är litet, luktar unket och utsikten består av en björnbärsbuske eftersom rummet vetter mot berget. Och inte mot den fantastiska havsviken på andra sidan huset. Väggarna är av papper så det är tur att jag har öronpropparna med mig.

Nästa gång är det jag som tittar på rummet innan jag slår till. Man lär så länge man lever. Förhoppningsvis.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Man lär så länge man har en lever

  1. Cici skriver:

    Det är upplevelser av det där slaget som gör att man minns semestern. Men jag tror också att det är bra om du kollar rummet innan ni bestämmer er.

    Whisky och konjak står jag gärna över och tar ett glas rött i stället.

  2. Fia skriver:

    Skenet kan bedra på många sätt. Det kan vara en vacker fasad och fint i receptionen på hotellen, och rummen kan se fräscha ut, men sen kan det visa sig att det är iskallt eller luktar illa eller är lyhört eller att det ligger ett diskotek eller liknande som gör att det är omöjligt att sova. Det är lite av ett lotteri, det där.

  3. Småländskan skriver:

    Fort Williams! Så många fina minnen jag har därifrån. Det finns (fanns i alla fall) en fiskrest. där nere vid floden, ett litet rött hus på bryggan. Världens godaste lax serveras där. Då, för kanske 7-8 år sen, var det nästan omöjligt att få ett bord där. Är ni kvar där, så gör ett försök att äta där. Jag lovar att ni blir nöjda (om det är samma ”stuk” på laxen som det var när jag var där).

  4. frktjatlund skriver:

    Cici: Jag föredrar också rött. Till maten. Men till kaffet tar jag gärna en konjak.

    Fia: Med tanke på pappväggarna är jag glad att jag inte missade att ta med mig öronpropparna. Tur att det bara handlar om en natt.

    Småländskan: Vi lämnade stället pronto. I hamnen i Oban fick vi riktigt bra fisk och på Mull åt vi både pilgrimsmusslor och lax. Så det går ingen nöd på oss.

  5. Mia Javerling skriver:

    Du gör underbara inlägg…tack. Kul att läsa din resa i Skottland innan jag drar dit och kör högerstyrt den 2 augusti…Gillar din humor och din spontanitet i skrivandet 😀

  6. frktjatlund skriver:

    Mia: Ja, välkommen hit! Det funkade bra med högerstyrt. Säger jag som inte körde. Maken är vänsterhänt så det vållade inga större problem att växla med ”fel” hand.

    Vid ett tillfälle första dagen körde vi högertrafik ut ifrån en parkering. Men det ordnade upp sig eftersom det inte kom någon från andra hållet..

Kommentera

