Alltid på väg

Nu haver vi tvättat allt och packat om för nya resmål. Minimal packning i varsin ryggsäck för oss vuxna. Det som inte får plats i säckarna får vi ha på oss. Heidi-packning bruka vi kalla det för. Från Johanna Spyris böcker om föräldralösa Heidi som åkte till farfar utan väskor men med lager på lager av kläder på kroppen. Så det kommer att bli lite varmt på vägen till Edinburgh.

Väderprognosen för Skottland ser ungefär ut som den för Stockholm: ostadigt med regn då och då men med ett par grader lägre temperatur. Jag har laddat med både regnponcho och regnjacka. För säkerhets skull.

Barnen har varsin rullväska, som innehåller betydligt tunnare och somrigare kläder än de i våra ryggsäckar. Lägenheten på Götgatan är uthyrd under hela sommarlovet och familjen ska tillbringa åtta veckor i Spanien.

Vi har beställt taxi till i morgon kl 6. Alarmet i mobilen kommer förhoppningsvis att ljuda åtminstone tvenne gånger innan dess. Och det vore bra olikt oss att inte vakna i tid.

Det ska bli skönt med verklig semester. Även om det är kul med barnbarnen, så tar det på krafterna. Allt detta ätande stup i kvarten. Är det inte frukost, lunch och middag så är det ett förfärligt tjat om annat, som glass, godis eller läsk. Eller att stoppa mynt i automater med värdelösa prylar. För att inte tala om småbråket barnen emellan. Jag skulle vara rik om jag fick en tia för alla ”Sluta”, ”Allvarligt talat” och ”Seriöst”, som ekat i bilen under en veckas tid.

Så nu blir det natti, natti och Scotland: Here we come!

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Alltid på väg

  1. Fia skriver:

    Hoppas verkligen att ni får en skön semester!!

  2. frktjatlund skriver:

    Tack! Vi jobbar på det.

  3. Rutan skriver:

    Heidi läste jag – hade glömt det där med kläderna! Jag tänker på Annaa M och hennes irlandsresor med liten packning och kläder i lager på lager, som hon brukade skriva om.

  4. frktjatlund skriver:

    Rutan: Med tanke på bytet i Köpenhamn är jag glad över lager på lager-pakningen och att vi bara hade handbagage. Det hade inte varit kul att behöva invänta väskor.

    När jag har anledning att bläddra tillbaka i gamla blogginlägg, så känner jag av saknaden av Annaa. Jag såg alltid speciellt fram emot vad hon skulle tycka om det jag skrev. Och hennes blogg låg överst i min egen besökslista.

  5. Rutan skriver:

    Ja, hon har lämnat ett stort tomrum. Ofta kändes inläggen som en dialog med henne.

Kommentera

