Bättre men fortfarande lite risig

Nej, jag firade inte nationaldagen i år heller. Nationalism är inte min tekopp alls. Men jag uppskattade ledigheten. Visserligen låg jag hela dagen och dunade i bingen. Med feber. Tror jag. Vi har ingen sån termometer, men har jag feber så har jag förutom lätt frossa även en molande ickespecifik tandvärk. Och det hade jag igår.

Men, som sagt, dagen var röd och jag behövde inte gå till jobbet. Det vill säga jag slapp sjukskrivning och det ekonomiska avbräck som den medför. Och idag var jag så mycket bättre, så jag beslöt mig för att ta mig till jobbet. Mest för att kunden Myndigheten tog sig brösttoner och krävde utredning av en incident. Ett populärt ord numera. Förut kallade vi det rätt och slätt för fel.

Jag utredde och tog mig hem tidigt och la mig på soffan. Maken gick på ett möte och jag letade efter något oläst. Och lättsamt. Hittade en av Makens husbilstidningar, som jag bläddrade lite förstrött i. På näst sista uppslag kunde man vinna bränsle för 1000 kr. Om man löser korsordet, vill säga, och skickar lösningen före 10 juni.

Vilket jag gjorde. Vad jag nu ska med en massa bränsle till? För ett ögonblick körde jag fast. Mest för att jag har så konstig fantasi. Ledorden var: Har hål som mål och jag hade bokstäver P-T-. Och jag tänkte som Gösta Ekman, alltså PITT. Men det skulle bli PUTT. Inte alls lika kul.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bättre men fortfarande lite risig

  1. Cici skriver:

    Haha, så fick man sig ett gott skratt så här en vardagsförmiddag! Jag håller med dig om att lösningen inte alls var lika rolig som ditt första förslag, men korsordskonstruktören hade säkert kul när h*n kom på frågan.

  2. frktjatlund skriver:

    En han var det, tror jag, för namnet var Bertil. Om någon skulle säga putt till mig, så skulle min första tanke vara: lite småsur. Golf är väldigt avlägset i min värld.

  3. Anna skriver:

    Ha ha! Jag tänker nog som du. Jag löste korsord för ett tag sedan och ledorden var ”stöter man med”. Ordet var ”kön” och jag visade naturligtvis min sambo detta märkliga svar. Varpå han uttalade ordet på rätt sätt…. 🙂

  4. frktjatlund skriver:

    Anna: Välkommen hit! Kön som kön. Korsordsmakare är nog dubbla naturer.

Kommentera

