Tjejtjusare

– Jag bryr mig inte i hur många badrum Justin Bieber har i sitt hus. Och jag struntar fullständigt i om han har ett hus eller inte.

Så bryskt avfärdar Maken barnbarnet My när hon pladdrar på om diverse kändisar och hur de har det. Ändå är det han som är orsaken till att My vet att 18-årige Bieber köpt ett jättehem utanför Los Angeles för 40 miljoner. Den värdefulla informationen finns i det senaste numret av tidningen Julia, som Maken köpte utan att blinka när My ville ha den.

Egentligen har My varit mentalt kidnappad av förlaget Egmont, så länge jag kan minnas. Fått Maken att köpa deras skittidningar titt som tätt. Emellanåt även betalat en och annan prenumeration.

Först var det Disneyprinsessorna. Texten var så undermålig att jag knappt förmådde mig att läsa högt ur dem. Efter några meningar ville man skrika rakt ut. Sen övergick hon till Barbietidningarna. Inte bättre kvalitet. Och sämre var knappast möjligt.

För något år sedan svalnade intresset för dockor. Gulliga husdjur blev intressantare. Och självklart har Egmont en usel blaska som fångar upp den målgruppen. Pets har sida upp och sida ner med bilder på näpna djur som ackompanjeras av puttnuttiga texter.

Tvåan gjorde mig uppmärksam på några uppslag, som återkommer i nummer efter nummer av tidningen: Kändisspecial med bilder på celebriteter och deras hundar och andra djuraccessoarer.
– Vet du varför de här sidorna är med?
– Nä, svarade jag aningslöst.
– Jo, det är för att bereda vägen för nästa fas och därmed nästa tidning. Den som inriktar sig på kändisar.

Och nu är vi där. Egmonts tidning Julia som har sida upp och sida ner med bilder på kändisar. Kommentarer om deras utseende och klädsel. Med modetips, horoskop och diverse råd. Hur man flirtar, gör slut, skiljer på flytningar och mens och om man får mer finnar om man har lugg.

Kort sagt väldigt utseendefixerat. Och målgruppen tweens (flickor 9-14) hittar dit. Förlaget slår sig för bröstet och utnämner Julia till största tjejtidningen i Sverige. Då känner jag ett visst vemod för tjejerna. De är värda något bättre.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tjejtjusare

  1. Ullah skriver:

    Jag tror ni kan lugnt kan låta flickan frossa, så länge som hon blir stimulerad på andra vis också. Då genomskådar hon snart själv ytligheten och tomheten.

  2. cruella skriver:

    Nja, många blir ju kvar. Även Vecko-Revyn och Amelia har många läsare… För att inte tala om tittare på alla ytliga skitprogram som finns om modeller, tjockisar, ätstörningar, pajiga relationer och kändisar, gärna i kombination.

  3. Ullah skriver:

    Det förstås. Men jag minns alla Starlet och Alexandra och Min häst och alla serietidningar och veckotidningar jag läste som barn… I vår familj har vi alltid läst allt. Fast då måste ju allt finnas inom räckhåll också, förstås.

  4. frktjatlund skriver:

    Ullah: Själv läste Hjärtebiblioteket, Kittyböcker och Allersromaner. Fast jag tyckte de var usla. Och jag håller med: Finns de rätta alternativen, så kommer hon upptäcka dem.

    cruella: Amelia Adamo har gjort flera försök att få mig att köpa magasinet M, men än har jag inte fastnat på den kroken. Jag ser med spänning fram emot att barnbarnet blir 14 och vad det blir för tidning som fångar hennes intresse. För liten för Vecko-Revyn (18-25) och för stor för Julia.

    Min mamma fastnade någonstans bland Allersromanerna och Cathrin Cookson. Så visst, det finns alla sorter.

Kommentera

