Om jag finge bestämma

Då skulle jag inte varit här på jobbet idag. Vem kom på den urbota dumma idén att byta bort annandag pingst mot 6 juni? Varför kunde man inte välja trettondagen istället? När man ändå har så många helgdagar i jul och nyår.

Och när jag ändå är inne på ledighet: Sen jag började min nuvarande tjänst för 14 år sedan, har jag knappt tagit fikarast. Mest för att det inte finns några fikasugna på min avdelning. Eller det kanske handlar om att gubbsen och jag på gruppen inte är så intresserade av varandras sällskap. Utan vi hämtar kaffe och dricker det i all ensamhet vid våra skrivbord.

Enligt avtal har jag rätt till 2 * 10 minuters rast varje dag. Låt säga att det betyder att jag jobbat halvannan timme mer än jag behöver varje vecka. På ett år blir det cirka 70 timmar och på 14 år har jag gnetat mer än ett halvår extra.

Kan man få ut det retroaktivt på något sätt?

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Om jag finge bestämma

  1. cruella skriver:

    Det är mer ekonomiskt för staten att ta bort en helgdag som alltid infaller på en måndag. Trettondagen och 6 juni vandrar ju. Arbetsdagsbortfallet blir mindre.

  2. Ullah skriver:

    Så är det säkert. Men den 6 juni är störande. Och ang pauser: när jag läste korrektur på en tidning fanns där flera rökare som i tid och otid tog rökpauser. Vi ickerökare började då också ta liknande pauser. Vi satte oss och läste en tidning eller något annat en stund, och meddelade omvärlden att vi hade ”rökpaus” vi också.

  3. frktjatlund skriver:

    cruella: Jo, jag vet. Men en långhelg är tio gånger mer värd än en enstaka röd dag. Dessutom är jag inte det minsta nationalistisk utan tvärtom.

    Ullah: Hos oss är 20 % av arbetstiden rubricerad som Övrig tid, det vill säga tid som inte loggas systemmässigt. Min gissning är att rökarna är skyldiga till 80 % av den.

  4. Inga Magnusson skriver:

    Ha ha… ett halvårs kompledigt för uteblivna raster. Undrar om jag inte ska sätt mig ner och räkna ut min innestående rastkomptid och försöka gå i pension strax!

  5. frktjatlund skriver:

    Ja, det är inte klokt vad man kan spara tid under ett arbetsliv. Som man inte kan få ut. Värdet urholkas. Nästan värre än pensionen.

Kommentera

