Utvärdering

Nu har jag haft den nya diskmaskinen i drygt en månad och har lite synpunkter på lösningen för besticken. Till skillnad mot mina tidigare maskiner så har den nya modellen ingen bestickkorg utan en utdragbar besticklåda överst. Det har sina för- och nackdelar.

Fördelar
* Det ryms en massa bestick i lådan. Fler än jag har tillgång till.

Nackdelar
* Det krävs större precision när man ska ladda besticklådan. Allt ska ligga rakt och prydligt. Helst sorterat på typ, så att det blir enklare att tömma maskinen.
* Slevar, vispar och andra utrymmeskrävande redskap får inte plats, utan måste diskas liggande på våning två eller tre.
* Besticklådan sitter där den sitter. En bestickkorg kan man lyfta ur och det är en fördel om det är ett längre avstånd mellan diskmaskin och kökslådor.
* Den utdragbara besticklådan skymmer övriga korgar och det gör att besticken måste laddas in sist. Med en bestickkorg kan man fylla på vartefter, genom att ha understa korgen utdragen och doppa knivar och gafflar. Alternativt ha bestickkorgen stående på diskbänken.

Men i det stora hela är jag nöjd med den nya maskinen. Speciellt med att inredningen är så flexibel. Alla tallrikshållare går att fälla ner och mittenkorgen går att höja och sänka i tre olika lägen. Jag har bestämt mig för att mittenläget passar mitt porslin bäst. Då ryms våra halvhöga vinglas på våning två och våra stora tallrika på våning tre.

Nu väntar jag bara på att träluckan ska komma på plats. Otåligt.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Utvärdering

  1. Ullah skriver:

    Jaja, den kommer på plats när tiden är mogen, var så säker.

  2. Rutan skriver:

    Det låter som om det är en likadan maskin som min sonfamilj har. Jag var där när den skulle användas för första gången och jösses vad vi letade efter bestickkorgen!

  3. frktjatlund skriver:

    Ullah: Säkert, men varför ska det alltis behöva ta så lång tid för tiden att mogna?

    Rutan: Jag var bekant med lösningen från dotterns vitvaror, men det händer att jag fortfarande famlar efter bestickkorgen.

Kommentera

