Små blir större

Jag kanske har skrivit om det här tidigare, men det är liksom likadant efter varje barnhelg. Det blir så lugnt och stilla i huset när barnbarnen är återbördade till sina hem. Inte så att de är jobbiga, för det är de inte alls. Det är mer ljudet som ökar i kubik. Och tröttar ut mina öron. Plus att de gärna studsar runt på pilatesbollen. Helst framför tv:n om den är på. Och gärna i andras synfält.

Så jag fattar inte hur det finns folk (män), som orkar börja på ny kula när de passerat 60. Skaffa ny fru och nya barn. Själv är jag helt matt efter bara tre dagar med barn som klarar sig ganska bra på egen hand.

I fredags tog Noa och My bussen hit. Alldeles själva. Deras mor tog dem till 4:ans hållplats vid Skanstull och såg till att de tog rätt buss. Hon ringde oss och sa att de var på väg. Tio minuter senare ringde vi Noas mobil och kollade var de var. På Zinkensdamms station klev de av. Den ligger alldeles utanför vår port. Koden kan de och hissen tog dem fyra trappor upp.

Stella blev snuvad på en långhelg i Jönköping. Familjen tog sig dit, men hann bara kliva innanför dörren hos Sunnanängs, när Sally började kräkas kaskader. Efter en natt borta bar det av tillbaka till Stockholm igen.

Tristessen botades med kusinlek. Stella promenerade hit själv för första gången. Med mammas mobil i fickan. Maken mötte upp och Stella själv tyckte inte att det var så märkvärdigt.
– Jag går ju till skolan själv varje dag.

Sen blev det lego-orgie. Maken tog tjejerna med sig och inhandlade ett antal boxar i den nya serien Friends. Även om reklamen för den är hjärndöd, så tycker jag att figurerna har fått oförtjänt dåligt rykte. Om man jämför med Polly Pocket till exempel, så är det inte bara shopping och partaj. De här figurerna arbetar faktiskt.

Är det så mycket sämre än lego-figurerna, som vänder sig till pojkar? Som de från Star wars och den monsterinvaderade Herioca. Världar där leken går ut på att ha ihjäl varandra. Jag föredrar veterinärer framför krigare. Uppfinnare framför monster. Caféägare framför yxsvingare. Partyfixare framför ninjor. Även om jag kan hålla med om att färgerna är gräsliga.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Små blir större

  1. Telefonissan skriver:

    Jo och så är det ju kvinnor som var tidigt ute med den första kullen, som sedan gör nya barn sent i livet med ny man. Jag blir helt matt! Men i de fall jag känner till privat så är de där männen sådana som tar halva ansvaret eller mer, och det gör skillnad förstås.

    Vi är inne i den där ”gå själv”-fasen här också. Nervöst med trafiken men bra med mobiler. Och stadsbarn måste ju kunna navigera i den egna staden. Intalar mig att det är till fördel att vi inte har bil. Ja just det, det var ju en av Annaas käpphästar: Om att barnen skall kunna hitta/åka själva i sta’n. Håller helt med henne men det är lite nervigt när de är lågstadiebarn.

  2. Maj Korner skriver:

    Jag minns när jag fick åka spårvagnen, tian, till min moster på Heleneborgsgatan. 45 minuter tog det och jag satt på ett ensamsäte och tittade ut genom fönstret och fantiserade, hela resan. Tur jag skulle av på ändhållplatsen.

  3. frktjatlund skriver:

    Tfn: Som en kvinna som jag, med tre barn vid 25 års ålder. En ny kull vid 40. Maken föreslog det, men jag vägrade.

    Till och med Sally, 2,5 år, har koll på omgivningen. Känner igen huset vi bor i och ropar glatt ”Moppas uus” (morfars hus) när vi närmar oss.

    Maj: Vi åkte kors och tvärs med spårvagn tidigt. Till och från min farmor, kompisens farmor och till diverse bad.

Kommentera

