Köksutensilier

Här har jag häckat på Halv åtta hos mig vecka efter vecka. Allt med den fromma förhoppningen att det skulle inspirera Maken att börja skramla med kastruller. Ett visst intresse finns, har jag kunnat konstatera. För han brukar ramla in i vardagsrummet när programmet rullat så där en tio minuter.

Maken slutar redan vid fyra och är hemma en minut senare. Medan jag inte brukar vara hemma förrän tidigast kl 17:30. Och ska jag handla på vägen kan det bli ännu senare. Där har han minst halvannan timme på sig att fixa middagsmaten, resonerar jag. Men det gör inte han. Även om programmet tydligen inspirerar.

I lördags fick han ett ryck.
– Jag köper en glassmaskin! För det har han sett att matintresserade människor har hemma hos sig vid halv åttatiden. Och det blev en större modell till barnbarnens stora glädje. Upprymdheten dämpades något när de studerade handboken och insåg att hemmagjord glass inte är någon quick fix. Snarare ett tvådygnsprojekt.

Men första försöket, en hallon-blåbär-chokladglass, kunde intas något flytande efter drygt ett dygn. Alla var nöjda och belåtna. Speciellt, som jag tog hand om disken.

Slutsats: Det enda som kan locka fram lite huslighet hos Maken är nyinvesteringar. Och maskiner.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Köksutensilier

  1. cruella skriver:

    Kan du inte hota med att dra in pensionspoängen? Tit for tat.

  2. frktjatlund skriver:

    Jag vet inte om ens det hjälper. Jag har hotat med allt möjligt utan vidare resultat.

  3. Telefonissan skriver:

    Jag har beundrat din lite impulsive make i smyg medan du har klagat ibland. Men detta är ju botten. Kanske kan du ställa krav som på en tonåring. För det är väl det han tror han är? Typ att han får laga middag en till två gånger i veckan. Om han inte kommer på bättre än havregrynsgröt efter ett tag så få du väl stå ut med det. Fast jag misstänker motsatsen: att ifall han kommer igång med matlagandet så blir det väl riktiga paradrätter. Ett tag tills han tröttnar.

  4. frktjatlund skriver:

    Eller så gör han som han brukar. Drar igång med stor entusiasm, för att tröttna på halva vägen. Och efterlämna kaos.

  5. Helena skriver:

    Jag kommer i alla fall hem först, har försökt med att han kan ju göra mat i helgerna eftersom jag gör i veckorna. Efter varje drabbning så kommer han ihåg överenskommelsen en helg sedan ebbar det ut.

Kommentera

