Jag trivs bäst i öppna landskap

Det finns massor av saker jag sätter värde på. Utan att för den skull ha upplevt motsatsen.

Hälsa – trots att jag inte varit allvarligt sjuk en enda gång i livet.
Fred – trots att jag aldrig någonsin varit utsatt för minsta aggression eller våldshandling.
Frihet – trots att ingen har hindrat mig från att uttrycka mina åsikter.
Livet – trots att jag aldrig hittills varit död. Om man inte räknar tiden som ofödd.

Så kom inte och säg att man måste genomlida fyra månaders vintermörker för att värdesätta våren och det återvändande ljuset. Jag skulle mer än gärna ha lika ljust hela året. Snarare har min uppskattning ökat med stigande ålder – inte av att ha blivit utsatt för motsatsen.

Och förresten: Jag behöver inte ha en dålig chef för att uppskatta en bra sådan.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Jag trivs bäst i öppna landskap

  1. Karin skriver:

    Verkligen sant och tänkvärt. Men jag fattade nog inte riktigt vilka bra chefer jag hade haft förrän jag fick en riktigt dålig en. Vilket man bör ha innan man själv blir chef…

  2. frktjatlund skriver:

    Välkommen hit! Samma här. Jag fattade inte heller riktigt hur bra några av mina chefer förrän jag drabbades av en usel.

  3. Erika skriver:

    Finns många olika chefer,vissa riktigt bra andra är bra andra mindre bra och vissa usla. Värst är de usla dom är ständigt närvarande, fungerar bättre med usla som aldrig är på plats. FrkTjatlund du får bli kompis med chefen och springa på krogen på helgerna med chefen och dennes gäng 😉

  4. frktjatlund skriver:

    Skulle inte tro det. Jag platsar helt enkelt inte i det gänget. Fel kombination av kön, ålder och stil. Och även om jag gjorde det så delar vi inte intressen, om man säger.

  5. Fia skriver:

    Det är skrämmande vilken negativ effekt en dålig chef kan ha på arbetsplatsen. Ett gott arbetsklimat med lösningsinriktade kollegor och en god stämning där alla gemensamt stretar mot målet kan snabbt bytas ut mot en tråkig, missunsam stämning där alla värnar om sina egna intressen för att överleva. Jag arbetade tidigare på en arbetsplats där det ofta uppstod problem av olika slag, och där arbetsbelastningen ofta var ganska stor, men vi trivdes bra tillsammans och hade upprättat en slags galghumoristisk kod för att lätta på trycket ibland. Så fick vi en ny chef som var otroligt osympatisk och inkompetent, med ett stort behov att använda sig av maktmetoder för att genomdriva även dåligt genomtänkta beslut. Plötsligt försvann både arbetsglädje och ork hos de flesta, och den skämtsamma stämningen ändrades så att det blev mycket gnäll och stickiga kommentarer, och elaka kommentarer bakom ryggen på folk. Även mindre problem kändes svåra att lösa, och många stannade hemma även för småkrämpor mycket oftare. Småbarnsföräldrarna vabbade så ofta att vi andra höll på att slita ut oss. Inte kul alls!!

  6. frktjatlund skriver:

    Hos oss har alla fertila kvinnor sett att bli gravida. Plus att männen med fertila kvinnor sett till att göra dem gravida. Mycket föräldraledighet och vabb blir det …

Kommentera

