På spåret

Igår ökade vi på promenadsträckan till 15 km. Tror jag i alla fall att det blev: Liljeholmsbron, Årstaskogen utmed Årstaviken, Hammarby sjöstad, Henriksdalshamnen, färja till Barnängens brygga, Hammarbykanalen, Götgatan och Hornsgatan till Zinken.

Eftersom vi lovat Tvåan söndagmiddag passade jag på att handla på Ica. När jag står och langar upp röding, potatis, jordärtskockor, aioli, mjölk, Bregott med mera, harklar sig kunden framför. Kvinnan står och packar ner sina varor och riktar sig till mig.

– Ursäkta att jag frågar. Men jag cyklar förbi dig nästan varenda morgon när jag ska till jobbet. Vart är du på väg, egentligen?
– Till Globen, svarar jag förvånat. Inte över att jag har Globen som mål. Utan att hon ställer frågan. Själv har jag aldrig lagt märke till henne. Kunden före mig kunde inte riktigt dölja sin besvikelse över mitt svar.
– Jaså, jag trodde minst att du skulle till Farsta eller nåt.

Hur ska jag ta den kommentaren? Positivt eller negativt? Har jag sån spänst i steget så det ser ut som orken räcker ytterligare 7 km? Är sträckan till jobbet alldeles för ynkligt kort? Skulle jag dragit till med att jag går hem också?

Är det fler som undrar vart jag ska när jag stretar fram längs Ringvägen och i uppför Skanstullsbron? Nedför bron och uppför Ringvägen tillbaka? Borde jag tillverka en skylt med Zinkensdamm-Globen på ena sidan och Globen-Zinkensdamm på den andra. En vändbar, som jag sätter väl synlig på ryggsäcken. Så behöver folk inte ligga sömnlösa längre.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till På spåret

  1. FruH skriver:

    Ha ha ha, va kul att hon frågade! Synd att du inte motsvarade hennes fantasi 🙂

  2. Telefonissan skriver:

    Jag skrattar gott. Här finns några maniska promenerare i grannskapet. Lite Forest Gump fast i invanda krokar.

    Men pilgrimsvandring låter inte dumt. Eller är det jag som är så uttröttad så att allt som har med kloster att göra låter härligt?

  3. frktjatlund skriver:

    FruH: Tänk att folk blir så lätt besvikna. Hon kanske cyklar Nynäs tur och retur varje dag. Vad vet jag?

    Tfn: Vi håller oss nog hellre till hotell än kloster. Vi sov över i ett på Mallorca och de tjocka murarna kändes lite kvävande på något sätt.

  4. Ullah skriver:

    Berätta sedan när du går / har gått El Camino om det var som Shirley McLaine berättade i sin bok. Om du har läst den. Annars kan du väl göra det? Jag har ingen lust att gå den själv, det skulle kännas så konstigt.

  5. frktjatlund skriver:

    Nej, jag tror inte att det kommer att bli som Shirley MacLaines tur. Dels gick hon den ost-västliga sträckningen. Vi tänkte ta syd-norr. Och jag ser det inte som en intellektuell ansträngning utan en fysisk. Snömos är inte min avdelning.

Kommentera

