Investeringar

Handdukar
Våra badrumshanddukar börjar se lite väl nötta ut, så jag har letat runt efter nya. Krav nr 1: God kvalitet och fluffig frotté. Ingen konst att hitta kandidater, det handlar som vanligt om hur mycket man är villig att betala. Krav nr 2: Längre än standard. Minst 50 x 90. Vår hylla med handdukskrokar sitter lite högt och är handdukarna kortare än så, då når inte barnen.

På Ellos hittade jag Zara Home Egyptian Cotton i önskad storlek. För 99 kr styck + frakt. Jag köpte två, som test. Jo då, de verkar vara av bra kvalitet. Men saknar en väsentlig detalj för handdukar: hank. Jag skulle förstå om de varit av större storlek än så. Badhanddukar och badlakan hänger man sällan på krok. Men storlek 50 x 90 borde ha öglor. Tycker jag. Och köpte band och sytråd. Idag sydde jag äntligen i hankarna. Två på varje när jag ändå var igång. Tack, gamla Bernina att du fortfarande uppför dig som folk trots att du fått nöja dig med att hålla till i garderoben. I över 40 år.

Diskmaskin
I fredags kom den och nu står den i hallen i väntan på installation. Maken, tillika hemmets installatör, är en konstnärssjäl och arbetar på inspiration, om man säger. Och man vet aldrig när den infinner sig. Ibland går det snabbt, andra gånger, det vill säga ofta, kan det dröja. Och det är ingen idé att ligga på. Tjat är rent av kontraproduktivt. Då blir det som med träjalusierna. De står fortfarande och skäms i ett hörn.

I en vecka har jag diskat för hand. Nervöst. Efter varenda måltid. För jag orkar inte med några diskberg. Och det skulle aldrig falla mig in att torka disk med handduk. I min barndom slösades en massa energi på det. Trots att disk självtorkar förr eller senare. Modern envisades med att besticken blev fläckiga om man inte torkade dem. Kanhända, tyckte jag. Men då handlar det om rena fläckar.

Soffor
Maken har ruttnat på våra. De är en skam för hemmet, tycker han. Fläckiga, slitna och solblekta. Bekväma tycker jag. Även om jag kan hålla med om att de är i skabbigaste laget. Så nu är vi med skinnsoffor. Två svarta tresits. Leveranstid 6-8 veckor. Eller sa säljaren 68 veckor? Vi får se. Förhoppningsvis har vi dem här någon gång i maj.

Och när vi ändå är igång borde vi ta itu med fondväggen bakom ena soffan. Tapetens bottenfärg är svart och har en magisk dragningskraft på barn. De kan helt enkelt inte motstå att pilla på tapetskarvarna. Och nu har barnen, trots åthutningar, pillat både här och där så att vita baksidan kommit i dagen.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Investeringar

  1. Telefonissan skriver:

    Mörkblått är snyggt men omöjligt på soffor tydligen. Jag har frågat på Svenssons och de säger att mörkblått alltid bleks. Tror det kan ha varit annorlunda förr men nu får de inte ha i de kemikalier som skulle bibehålla färgen. Tack och lov. Hade förresten en sådan där Brio liggvagn som Prinsessan och Gemålen. Min var ärvd tidigt 1990-tal och jag jan avslöja varför man så ofta gick med regnskyddet på: Då synted inte den skabbigt blekta blå färgen. En något äldre vagn kunde passerat för hipp eller chabby chic. Men inte den.

    Men era soffor ser väldans bekväma ut. Man kan liksom föreställa sig en tupplur där! precis en sådan tapetskarv har vi här. Jag har försökt dölja med en tavla. Men nu har tavlan ramlat ner så kanske skulle man fixa skarven ändå. Nej, jag tror jag blundar lite till.

  2. Evis skriver:

    Symaskiner är fantastiska på det viset – vilka andra maskiner har vi som fungerar så bra fyrtio år senare (även om man använder dem, så länge man ger dem service), jag kan bara komma på gammaldags hushållsassistenter.

  3. Ullah skriver:

    Jag förstår din man fullkomligt att han måste vänta på inspiration. Så fungerar jag också, det är bara att vänta på rätt tidpunkt för saker och ting. Ibland väntar man för länge så det blir för sent.
    Vilket påminner mig om en gammal gubbe i Italien jag känner som är läkare och som ansåg att det fanns två möjligheter angående patienterna. Antingen de fall där han bara kunde konstatera: ”Det går över av sig själv”. Eller: ”Det är för sent, det finns inget att göra”.

  4. frktjatlund skriver:

    Tfn: Sofforna är jättebekväma att ligga i. Både för läsning och sömn. Det händer att jag drar mig tillbaka dit när det snarkas alldeles för mycket i sovrummet.

    Evis: Nej, det är otroligt. Min kan trassla lite med spänningen på undertråden. Annars tickar den på som ett klockverk.

    Ullah: Men hur lång är den italienska läkarutbildningen? Eller borde frågan vara: Hur kort?

Kommentera

