2012-03-08 15:32

Nej, jag tänker inte sluta jobba 15:51. Möjligen 16:05. För då har jag jobbat full dag. Anledningen till att kvinnor ska lägga ner arbetet tidigt är att enligt redovisad statistik tjänar kvinnor i genomsnitt 4400 kr mindre per månad än män. Men det drabbar inte mig lika hårt eftersom jag arbetar med IT och där drar den manliga dominansen upp löneläget. Kom inte och påstå något annat.

Och det här med lönenivån är inte bara bundet till om det är manlig eller kvinnlig övervikt på arbetsplatsen. Det finns siffror som visar att samma typ av arbete avlönas olika beroende på bransch. Ta mitt jobb till exempel. Arbetar man som systemutvecklare inom bank och finans, tjänar man bättre än andra.

Tills för knappt tre år sedan var jag anställd i ett bankföretag. Och det gynnade mig lönemässigt. Men min nuvarande arbetsgivare, amerikanska Pacman som köpte upp oss 2009, är inte ett finansföretag. Så konsekvensen har blivit att jag har bättre lön än flera av mina manliga kollegor, som kommer från köpeföretaget.

Jag tar så gärna på mig att bättra på genomsnittslönen för kvinnor. Men ett annat resultat är att jag förmodligen inte kommer att få mer än minsta möjliga löneökning resten av mitt arbetsliv. Det vill säga i praktiken en reallönesänkning. Så har det varit hittills: 2011 ökade lönen med 1,2% medan inflationen låg på 1,9%. Till exempel. Och jag tror inte att det blir annorlunda framöver.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

