Avsnitt 2: Det finstilta

Ska det vara så omöjligt att göra rätt på första försöket? Och att en bokstav hit eller dit ska ha så stor betydelse. Nu misstänker jag att det är med ny diskmaskin kommer att bli en följetång.

Jag bestämde mig för att slå till på en maskin på El-Gigantens webbshop: Siemens SX65T091SK ville jag ha. Trodde jag i alla fall. Tills jag studerade den tekniska specifikationen lite noggrannare och insåg att X:et i typbeteckningen stod för extra hög. Vilket betyder att den inte passar in i vårt kök. Det var istället SN65T091SK jag skulle beställt. N som i normal.

Den modellen har inte El-Giganten ens i sitt utbud. Och på hemsidan står det, som svar på frågan:
Kan man ändra eller avbeställa en order efter man har genomfört köpet online eller via telefon?
”Vi arbetar hårt för att minimera leveranstiderna så gott det går och ofta behandlas din beställning med en gång. På grund av den korta leveranstiden är det därför inte möjligt att ändra eller avbeställa en order. ”

Nu tycker inte jag att en vecka är särskilt kort leveranstid och är det inte bättre att mota Olle i grind och makulera en felaktig beställning än att skicka en för stor maskin till oss och för att vi sen bara ska frakta tillbaka åbäket med Posten alternativ köra spektaklet till närmsta butik. Plus betala för en icke önskvärd maskin för att få tillbaka pengarna inom 30 dagar.

Jag får ta ett snack med deras Kundtjänst imorgon bitti och se om de kan ta reson. Under tiden får jag hålla tillgodo med mitt lilla näpna nyinköpta diskställ.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Avsnitt 2: Det finstilta

  1. Telefonissan skriver:

    Min diskmaskin sticker ut en decimeter för att jag inte räknat med ett stamrör (eller vad det heter) som fanns längst in/bak i det gamla grytskåpet. Som skåpet vat snickrat var röret osynligt för mig och installatören sade inget alls under arbetets gång. Kockan 16 på väg hem tyckte han att en bänkdiskmaskin varit ett bättre val. Maskinen har funkat bra i en 6-7 år nu men vackert är det inte.

  2. frktjatlund skriver:

    Sånt där brukar man reta sig på i början. Sen blir man oftast hemmablind. I mitt fall skulle inte maskinen ens gått in under diskbänken. Och något annan placering är inte möjlig.

  3. cruella skriver:

    Det är något med diskmaskiner… Vi råkade ut för samma sak som Telefonissan, det vill säga att maskinen när den väl var på plats stack ut… Jag vägrade acceptera det eftersom maskinen vi hade innan, av samma märke, rymdes utmärkt. Jag tvingade dem att skicka en annan installatör och si, då gick ju maskinen in. Däremot var den integrerade luckan för lång nedtill när det väl var dags att sätta på den, så den är nu avsågad en bit. Gaaah! Jag önskar vi helt fredligt hade bytt pump- och slangsystem på den gamla.

    Det är för övrigt ett problem att man beställer av en part och en annan part installerar. Utspädning av ansvar och vem som borde sagt vad till mig som kund – som ju faktiskt ska kunna vara dummare än tåget och ändå bli tålmodigt upplyst – är sällan bra.

  4. Telefonissan skriver:

    Jag har studerat den där stammen noga liggandes med halva kroppen under diskbäknen och linjal tillhands. Och jag är rätt säker på att man skulle få in maskinen om man höjde upp hela schabraket fast då finge man såga bort mer bänk på framsidan. Känns lite riskabelt att testa själv men det var nog något sådant du lyckades få till stånd Cruella. Jag är faktiskt riktigt sur på den där installatören som kom med rekommendationer om att han var bra på att passa in maskiner i gamla kök. Han hade tydligen en dålig dag.

    Var tvungen att byta kyl-/frysskåp ganska nyligen och trodde att det var någon slags standard på sådant. Men nej. Detta gick in på bredden med lite våld tack o lov. Fast det är en stor glipa på 20 cm upptill. Jag trodde att det var samma höjd som det gamla förstås… Det skall tydligen vara bra för ventilationen sägs det och jag skall införskaffa ett täckande galler. Men det hade jag helt glömt bort tills nu. Hemmablind ja.

    Ansvar? När man beställer t ex skjutdörrar så är det himla noga att man har mätt på millimetern där de skall sitta och man ska gärna skissa också. Vitvaror kan man tydligen transportera hit och dit eller installera halvbra.

  5. frktjatlund skriver:

    cruella: Hos oss är det Maken som är händige herrn. Och får åla sig svettig på golvet. Hittills har det funkat. Hur gamla luckan kommer att göra sig på nya maskinen återstår att se.

    Tfn: Vår kyl är 10 cm lägre än skåpet bredvid. Men det låtsas vi inte om. Och tur att Annaa inte läser här längre. Då hade hon gått i taket över schabraket. Hon gjorde det när jag gjorde som du, använde det i överförd betydelse. Det är ett hästtäcke och inget annat. Tyckte hon.

Kommentera

