Felsökning

Vi är bilvakter den här veckan. Tvåan med familj är på sportlov i varmare trakter och då passar vi deras bil. Och uppför oss som värsta förortsbor. Sådana som tar bilen och åker och storhandlar.

På fredagen hämtade Maken upp mig efter jobbet och vi tog en tur till Sickla köpkvarter. Handlade mat och gick en vända på El-Giganten. Jag ville titta på en induktionshäll eftersom vår keramikhäll är så störande långsam. Som vanligt kunde jag inte bestämma mig trots att försäljaren pratade sig varm om vad man ska tänka på. Och vilka märken som är intressantast.  Men vi sitter ju inte i sjön precis. Det går ju att laga mat även om det tar tid.

När vi kom hem och skulle packa in maten så var kyl- och frysskåpet stendött. Säkringen hade gått av någon anledning. Vi bytte säkringen och kylen och frysen tuffade igång igen.

Efter att ha packat in maten öppnade jag diskmaskinen, som jag startat när jag gick till jobbet på morgonen. Men programmet hade inte gått klart. Aha, den sitter på samma propp som kylen, tänkte jag och drog i gång maskinen igen. Poff, sa det och nästa säkring gick. Då var frågan: Vad är hönan och vad är ägget? Var det kylen eller diskmaskinen som gjorde att det blev överslag? Eller kombinationen av de båda? Svaret var givet när vi drog ur sladden till kylen och bara drog igång diskmaskinen. Då sa det raskt Poff igen i elcentralen.

Jaha, så pajade diskmaskinen. Inte helt oväntat eftersom den är 11 år gammal och för halvannan månad sedan hittade jag lösa delar på dess botten. Saker, som tillhörde själva maskineriet. Så det var på sätt och vis tur att vi inte köpte någon induktionshäll eftersom fick ett nytt, mer akut hål att stoppa pengarna i.

Så idag tog vi bilen till Mediamarkt vid Kungens kurva och kollade runt. En Siemens integrerad såg intressantast ut. Schyst inredning och tyst gång. Men vi köpte ingen. Vilket också var tur. För köper man den på El-Gigantens webbshop så är den 2000 kr billigare. Upptäckte jag när jag kollade hemma på datorn.

Vi får väl handdiska framöver. Tills och om vi gör slag i saken.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Felsökning

  1. Ullah skriver:

    Oh! Inte utan min diskmaskin!!!

  2. Telefonissan skriver:

    Om giganten kommer hem tilll dörren med den så är det ju en bra deal! Jag handlade en dammsugare genom Pixmania och trodde att jag skulle få hämta den i någon obskyr tobaksbutik. Men döm om min förvåning när en levererandes människa strax uppenbarade sig vid ytterdörren.

  3. frktjatlund skriver:

    Ullah: Jag kan nog leva utan diskmaskin om det kniper. Men helst inte.

    Tfn: De kommer inte med den hem till ytterdörren. Bor man i i villa är det tomtgränsen som gäller. För folk i lägenhet är det fram till porten.

Kommentera

