Så talade Zarathustra

Ibland är folk så korkade så att man nästan inte tror att det är sant. Jag ska assistera ett massutskick till en massa företag. Svenska och utländska. Jag ber om ett excelark med kolumnerna: Namn, adress1, adress2, postnr och ort. Och för utländska mottagare även kolumn med land.

Vad får jag? Ett sammelsurium. Alla har inte två adresser och då lägger man in namnet i ett av adressfälten. Eller postnumret. På somliga lägger man in både postnummer och ort även i adressfältet. För säkerhets skull. Men inga uppgifter om länder på utländska adresser.

Då skickar jag tillbaka filen och ber att få även landskolumnen ifylld. Och vad får jag? Jo, ljushuvudet har flyttat ortsadressen till spalten för länder. Så Oslo, Helsinki, London och Florida är numera fristående stater. Med egna postväsenden. Om ni undrar.

Så tillbringade jag förmiddagen. Nästan så jag drabbades av Übermenschenkänslor. Det är lätt hänt när konkurrensen är dålig.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Så talade Zarathustra

  1. Telefonissan skriver:

    Dann sind wir mindestens zwei.

  2. Helena skriver:

    Ha, ha, men finlandssvenskarna skrev väl rätt, hoppas jag!

  3. frktjatlund skriver:

    tfn: Jawohl, Frau Betreiber.

    Helena: Jag vet inte. Jag håller inte i själva kundkontakten. Men jag tror att alla inblandade befann sig inom rikets gränser.

  4. benved skriver:

    haha det är svårt det där med excel!

Kommentera

