Ut och in

My vaknade strax efter fyra i morse. Magsjuk. Kräktes ner vårt sovrum med Coeur de filet provencale. Där hade jag för att jag gjorde mig till inför Mellon.  Och hon ligger fortfarande sjuk och ämlig för ankar i ett mörkt sovrum medan bror och farfar spelar Wii i vardagsrummet.

Ett litet glädjeämne i sammanhanget är att hon slipper bowlingkalaset. Som hon tackat ja till. I går drabbades hon av second thoughts. Hon brukar göra det i kalasfrågor. När det väl är dags vill hon inte gå och igår sa My bestämt: Jag vill inte gå på Ann-Christines kalas. Och tack vare försynens skickelse har hon nu laga förfall.

Och jag som undrat när min barndoms dubbelnamn skulle dyka upp igen. I min klass fanns det en Ann-Marie, två Ann-Sofie, två Ann-Christine och en Ann-Britt. Nu finns det åtminstone en nioårig flicka med dubbelnamn på Söder.

Om veckans mest uppmärksammade namn, Estelle, tycker jag inte. Jag gillar helt enkelt inte franska namnformer. Mest för att jag tycker att de låter tillgjorda. Och billiga. Platsar mest i titlar på Harlequinböcker, typ Angélique och Kungen. Vi hade en tjej på jobbet som begåvats med namnet Nanette. Hon bytte till Tora så fort hon kunde. Och jag förstår henne.

Jag, som anar konspirationer överallt, för fram teorin att kungahuset valt Estelle för att flytta fokus från en beryktad Bernadotte till en ryktbar dito.

Men det kunde varit värre. Tänk om man fått för sig att prinsessan skulle heta Sibylla.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Ut och in

  1. FruH skriver:

    Jag tycker namnet är underbart!
    Tänk ett vanligt nyblivet föräldrapar de kan reta mor o farföräldrar plus några till med sitt namnval. Viktoria o Daniel hade chansen att få ett helt folk att tycka till och de tog den 😀

  2. Lotta K skriver:

    Alltså Estelle är ju ändå ett namn, jag har haft studenter som hetat Chanel, Chardonnay, Dior, och Brie. Amerikaner i 20-årsåldern. Vit övre medelklass.

  3. Fia skriver:

    Det roligaste var att Herman L. reagerade så starkt på namnet. Och det du skriver om dubbelnamn har jag också tänkt på. Det var otroligt vanligt med dubbelnamn bland mina jämnåriga, men numera är det nästan inga barn i skolan som har det.

  4. Ullah skriver:

    Hur mår My nu? Och ni?

  5. frktjatlund skriver:

    FruH: Det är så lätt att tycka till om namnval och det var länge sedan tanter delade smak med nyblivna föräldrar.

    Lotta K: Allvarligt, heter folk verkligen Brie & Chardonnay? I så fall ska min nästa dotter heta Chévre-Shiraz. Som dubbelnamn. Två småtjejer i vår trappuppgång heter Chanelle och Cassandra. White trash-familjer skulle jag klassificera dem som. Om den klassen finns.

    Fia: Nu vet man inte hur mycket tidningarna red på Hermans reaktion. Men att tro att det var aktuellt med Ulrika Eleonora och liknande är bara dumt. Särskilt med tanke på vilka namn deras kompisar har gett sina barn.

    Ullah: My är bättre och tillbaka hemma hos sig. Vi har klarat oss. Jag tror att vi hade vinterkräksjukan tillräckligt mycket som små. Trots att den ännu inte var uppfunnen.

  6. frktjatlund skriver:

    Där ser man. Då får man väl säga skål på den där Poole.

Kommentera

