I dagens post

Pensionsmyndighetens orange kuvert har landat i min brevlåda. Och jag väldigt missnöjd med det. Falsk varubeteckning skulle jag vilja säga. Färgen på konvolutet är inte alls orange. Snarare rött. Och vart har färgen brandgul tagit vägen. Som är så mycket lättare att böja än orange.

Innehållet? Som väntat. Jag måste jobba tills jag är 66 år och 8 månader för att få en pension som motsvarar vad jag skulle fått i pension vid 65 års ålder om medellivslängden varit oförändrad. Och tur att jag inte är arbetare. Som Maken. Han har nästan ingen tjänstepension alls. Så det gäller att han håller mig på gott humör. Och att jag håller mig liv så länge som möjligt.

För jag har ännu inga funderingar på att föra över delar av min pension på honom. Rätt som det är kommer han med förslag, som: När vi går i pension, flyttar vi till Uganda. Där räcker pengarna betydligt längre. Eller så ska vi bo i husvagn. Permanent. Alternativt bo någonstans i Asien.

Då kan jag frankt säga: Ja, gör det du. För min del stannar jag i Sverige.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till I dagens post

  1. Ullah skriver:

    Ja, vart har brandgul tagit vägen? Det var vad vi sa när jag var liten på 60-talet.

  2. frktjatlund skriver:

    Den har säkert hamnat i lådan med glömda ord. DN hade ett upprop för adoption av sådana ord. Jag tog på mig halvannan och försöker peta in det i texter så ofta jag kan. Jag kanske ska skaffa ett syskon. Brandgul ingår i listan.

Kommentera

