Som folk stövlar runt på stan

Det är inte första gången jag förvånas över att vuxna människor så gärna drar på sig gummistövlar. Som igår när det slaskade. Då släpade sig folk, det vill säga framför allt kvinnor, runt i sina stövlar. Ja, så fort det finns tillfälle åker de på.

När jag var liten var jag tvungen att ha stövlar när det regnade. Och jag hatade det. Det tog flera minuter extra att ta sig till skolan vilket betydde att man måste gå hemifrån tidigare om man ville komma i tid. Plus att de var mycket svettigare än basketkängorna. Dessutom fick man inte gå in med stövlar i klassrummet.

Jag vågade inte trotsa moderns idéer om passande klädsel. Inte så där rätt upp i ansiktet på henne. Men jag hade inga problem att gå bakom hennes rygg. Så regniga morgnar tog jag snällt på oss mina gummistövlar. Och stoppade basketkängorna i jackfickorna. När jag stängt ytterdörren gick jag en halvtrappa upp, tog av mig stövlarna, ställde dem utom synhåll från moderns falkögon och tog på mig mina All Stars.

Och idag ser jag heller ingen anledning till att trava runt i stövlar. Inte så att jag har några Converse i garderoben. Goretexkängor funkar mycket bättre än både stövlar och platta tygskor.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Som folk stövlar runt på stan

  1. Lotta K skriver:

    Mode är roligt. Mina studenter (runt 20) här i Kalifornien kan ha gummistövlar (gärna från Burberry, finns i förvånande många färgkonstellationer) när det inte ens regnar och inte ett moln finns i sikte. Då tänker jag på promenader där det fanns orm när jag var liten. Och hur man skulle ha gummistövlar för det. Tungt, svettigt.

  2. Ruta Ett skriver:

    Gummistövlar ÄR svettigt! Jag har ett par bottiner – åtminstone hette det så i min barndom. De är som ett par kängor fast i svart gummi. I dem blir jag bara svettig om fötterna och inte om benen.
    Men aldrig att jag skulle ta på mig gummistövlar om jag inte ska gå i skogen eller klafsa i lera, vilket var flera decennier sedan jag gjorde. Kanske är det dag för lite lerklafs.

  3. Ruta Ett skriver:

    …dags…ska det vara

  4. frktjatlund skriver:

    Lotta K: Vissa somrar tvingade vi på våra egna barn stövlar. Just för att det var ormår ute i skärgården. Det var efter att Tvåan hade klivit på en huggorm. Rena turen att den inte högg.

    Ruta Ett: Jag använder kängorna även i skogen. Men undviker leran så gott det går. Det är svampen jag vill åt.

  5. vikingregatta skriver:

    Jag tycker det är störtskönt och coolt att gå i gummistövlar. Jag tar gärna på mig mina Hunter Wellingtons eller mina gamla Viking Regatta seglarstövlar när jag ska ut på stan eller till jobbet en varm sommardag i strålande solsken.

  6. frktjatlund skriver:

    Det finns folk till allt!

Kommentera

