Skogkyrkogården igår

kapell

Jag är glad att jag gick på Annaa Mattssons begravning. Den var både ljus och fin. Och sorglig förstås. Speciellt med tanke på barnen. Roger Mogert var officiant och höll ett tal om Annaas liv och gärning. Sören Nilsson sjöng, spelade fiol och gitarr. Fiddler´s green var självklart med i programmet och den sjöng Sören Nilssons dotter ackompanjerad av sin far på fiol och sig själv på gitarr.

Vi fick höra den här fina sången av Mikael Wiehe. Plus delta själva i allsång i form av Vi bygger landet.

Cruella och jag träffades på vägen från tunnelbanan till kapellet och i foajén fick vi sällskap av Lena, en av Annaas gamla skolkamrater från Uddevalla. Hon kände igen fröken Tjatlund i verkliga livet, vilket förvånade mig eftersom bilden på min blogg är från 1968. Evis var också på plats och vi fick tillfälle att pratas vid. Ja, som Ulla Åkerström påpekade på fejan, ett udda ställe för en nätvänträff.

Det var åtskilliga som kommit, säkert över 100, så defilering tog ett tag och jag började oroa mig för att högen med blommor skulle tippa i kull. Som om det skulle spela någon roll. Och Rutan: Jag la en bukett champagnefärgade rosor från oss  båda.

En begravning är också ett tillfälle att begrunda sin egen dödlighet och hur skört allting egentligen är. Och när jag tänker på det så är det fantastiskt att man över huvud taget hänger med. När det gäller mig och mina syskon till exempel, så är jag den enda fullt friska av oss. Brorsan har hjärtproblem, Syrran har en massa sjukdomar och Lillsyrran har haft bröstcancer. Samma med Maken. Nej, han har inte haft bröstcancer. Han är frisk, men det kan man inte säga om hans båda bröder.

Men det är väl bäst att tillägga: Än så länge. För som sagt, det verkar bli skörare och skörare.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Skogkyrkogården igår

  1. Evis skriver:

    Jag var jså förvirrad av sömnbrist och annat att jag inte kom ihåg Cruellas namn fast jag kände igen hennes utseende, men det kan också bero på att stället var fullt med folk som jag alla hade träffat senast för typ femton år sen – jag blev helt enkelt förvirrad som sagt.

    Jag insåg ju att du måste var du, men jag måste erkänna att jag aldrig hade tänkt mig att du skulle se ut så mycket som sinnebilden för en blid och rar tant, du skriver ju inte riktigt så 🙂

  2. Ullah skriver:

    Tack för detta. Hoppas nu att Annaas barn kan gå vidare och återuppta sina liv igen och att det går bra för dem (vilket jag är övertygad om). Och nu blir jag ju jättenyfiken på hur du Tjatis ser ut nuförtiden! Tjatis brukade alltid Annaa kalla dig, och nu känns det som vi andra får överta den vanan.

  3. Helena skriver:

    En mycket märklig känsla att sakna någon så som man inte känner i verkliga livet. Men Annaas blogg var ju väldigt intressant att följa. Läste alltid, men som hos dig också kommenterar jag väldigt sällan. Tack för att du ville dela med dig från begravningen.

  4. frktjatlund skriver:

    Evis: Jaså, du tycker att jag ser blid och rar ut. Jo, jag är ganska snäll av mig. Men la du inte märke till min vassa näsa?

    Ullah: Jag tror att jag ser ut som en vanlig liten tant i 60-årsåldern. Lite rundad i hörnen och med mungipor som påverkats av att vara utsatta för gravitationen alldeles för länge. Jag ser sur och lite missnöjd ut trots att jag sällan är det.

    Helena: Du är välkommen att bara läsa om du känner för det.

  5. Rutan skriver:

    Tack för att du ordnade blommor även från mig! Jag hade andra åtaganden jag var tvungen att vara med på, annars hade jag velat vara med på begravningen. Annaa betydde mycket för mig, det har jag förstått mer och mer nu i saknaden.

  6. frktjatlund skriver:

    Samma för mig. Har man umgåtts snudd på dagligen i nästan sex år så blir det så tomt. Trots att vi aldrig träffats i det verkliga livet. En gång passerade Annaa mig när jag stod utanför min port och väntade på att Svärdottern skulle komma och hämta barnbarnen. Och innan jag hann reagera försvann hon snabbt ur sikte.

  7. Telefonissan skriver:

    Tack för din beskrivning. Det känns ännu sorgligare nu på ett vis. Men skönt att höra att det var en ljus stämning. Jag funderar endel på vad jag uppskattade hos Annaa, och vad man kan ta till sig från hennes skrivande och tankar. Vi tyckte verkligen inte lika om allt men det fanns något av stor kvalitet som jag verkligen gillade.

  8. cruella skriver:

    Vad vacker bilden är som du tog. Jag hade aldrig varit i något av kapellen, som jag sa, och jag är helt tagen av skönheten och värdigheten där ute. Och visst var det en väldigt fin begravning. Jag älskade all musik och de personliga betraktelserna. Inget tjafs liksom. Och Annaa var ju inte heller någon vän av tjafs;-)

  9. frktjatlund skriver:

    Äras den som äras bör. Bilden är inte min. Den jag tog blev alldeles för skakig. Jag knyckte den från Skogskyrkogårdens hemsida. Om du för muspekaren över bilden ser du texten jag la in.

    Nej, som sagt inget tjafs. Och det kändes befriande.

  10. Tack för din beskrivning. Jag hade inte möjlighet att resa ända till Sthlm den fredagen. Nu sitter jag faktiskt här med tårar i ögonen och funderar igen över det här med ”bloggvänner”.

  11. frktjatlund skriver:

    Ja, visst är det konstigt. Jag har funderat en del över varför Annaa och jag aldrig träffades personligen trots att vi bor i samma stad. Tanken slog mig att det kan bero på att jag var orolig att hon inte skulle gilla mig. Reta sig på mig. Eller att jag skulle störa mig på henne.

  12. Telefonissan skriver:

    Tänker på liknande sätt.

Kommentera

