I marginalen

Snart är det alla hjärtans dag. En ganska fånig dag, om ni frågar mig. Ungefär på samma nivå som Halloween. Pådyvlad av marknaden för att öka omsättningen av diverse meningslösheter. Som till exempel alla dessa röda och sockrade geléhjärtan, som enbart är äckliga. Tycker jag. Speciellt när man begrundar vad gelégodis vanligtvis är gjort av.
 
Nej, tacka vet jag Hjälp någon med något-dagen, som infaller några dagar senare. Närmare bestämt den 19/2. Allt enligt min gratisalmanacka från Öresundskraft. Fast borde inte alla dagar vara Hjälp någon med något-dagar? Om man kan, vill och hinner.

Tvåan hörde till exempel av sig igår och ville hjälp med något. Närmare bestämt med Stella som har ögoninflammation och därför inte får gå till skolan. Tyvärr hade jag telefonen på ljudlöst när hon ringde, så jag hörde inte nödropet. Dessutom behövde jag säga: Tyvärr, jag kan inte, eftersom jag har ett möte inbokat på förmiddagen. Ett möte om redan flyttas tvenne gånger. Men när jag kom till jobbet i morse hade dagens möte åter igen flyttats. Den här gången till måndag. Där gick jag lite snopet miste om ett tillfälle att hjälpa någon med något.

Nu i helgen tänker jag slå till och hjälpa några fler med något. Svärdottern bland annat. Vi har barnen och ett av barnbarnen, My, ska ha kalas och har beställt hemkokt kola till det. Eller om det var hembakade kolakakor, som hon ville ha. Jag vet inte, men det ordnar sig säkert under morgondagen. Jag har för säkerhets skull införskaffat ingredienserna till både och.

Nu har vi sett semifinalen i På spåret (framtvingat av mig) och ser fram emot finalen nästa vecka. Jag håller på Haags. De har imponerat mest. Samtidigt som jag inte blir speciellt ledsen om det blir Strömstedts somt vinner. Båda paren är så sympatiska.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till I marginalen

  1. cruella skriver:

    Haags måste vinna, de kan ju allt. Strömstedt-Östergren är jättetråkiga, tycker jag. Noll karisma.

  2. Telefonissan skriver:

    Hejar på Haags. De är gulliga. Tyckte de var rätt odrägliga förr men har ändrat uppfattning totalt. Strömstedt har dock ett litet övertag genom att vara snäppet äldre än de andra.

  3. mångmamma skriver:

    Just det här med alla namngivna och specifika ”dagar” är jag en smula allergisk mot också.
    Tack och lov har jag fått fria händer av min redaktör att orera fritt i veckans krönika om just det ämnet och mina tankar där är jämförbara med dina.
    Vore det inte bättre att den gyllene regeln rådde alla dagar?

  4. frktjatlund skriver:

    cruella: Jag håller med om att Haags är bäst. Och roligast. Strömstedts är ändå lite rara på något sätt. Det lyser igenom att de tycker om varandra.

    Tfn: Jag tror att Haags har en fördel av att vara i samma ålder som Luuk-Lindström. Deras associationsbanor liknar varandra.

    mångmamma: Jo, absolut. Det lönar sig i längden att vara snäll. Hoppas jag.

  5. eva Rosen skriver:

    Bara fru Strömstedt -vad hon nu heter- kunde låta bli och säga ”älskling” till Niclas hela tiden…

  6. frktjatlund skriver:

    evaR: Jag har inte tänkte på att hon säger så. Nu kommer jag också att reta mig på det. För sån är jag.

Kommentera

