Återvinning

Lite mer statistik när jag är inne på temat. Det finns uppgifter om vilka sökord folk har använt för att hamna hos mig. Ofta innehåller listan ord och fraser som: koka sniglar, gamla gåtor, Orsa kompani, benvärmare, torrt bröd. Och då blir jag inte förvånad eftersom jag vet att jag har skrivit om sånt.

Men igår hade någon landat här genom att söka på Finska vinterkriget. Inte har väl jag skrivit något i det ämnet? Det hade jag visade det sig. För fyra år sedan relaterade jag en historia som Svärsonen drog. Och som jag upprepar eftersom jag fortfarande tycker att den är kul.

Alltid två saker att välja på
För den som dog i Finska vinterkriget fanns det bara två alternativ. Antingen förmultnade man i en mosse och då var det inget mer med det. Eller så kunde man bli näring till en av skogens tallar. Och som tall fanns det två saker att välja på. Antingen fick man växa vidare och då var det inget mer med det. Eller så blev man nerhuggen.

För timrets del fanns det egentligen två utgångar. Antingen blev man ved och då var det inget mer med det. Eller så fraktades man till massafabriken.

Massafabriken hade två produktionslinjer. En för finpapper och en för fulpapper. Hamnar man i finpapperet så är det inte mer med det. Men hamnar man i fulpapperet finns det två möjligheter. Antingen blir man hushållspapper och då är det inte mer med det. Eller så blir man toapapper.

Som toapapper finns det två möjligheter. Antingen hamnar man på herrtoan och då är det inte mer med det. Eller så kommer man på damtoaletten. Och kommer man på damtoan, då finns det två möjligheter. Antingen används man för att torka där bak och då är det inte mer med det. Eller så får man göra jobbet i de främre regionerna. Och då kunde det vara värt att dö i Finska vinterkriget.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Återvinning

  1. cruella skriver:

    Usch, den där historien berättade en berusad och självgod norrman förra året när jag var på en samnordisk tillställning i Finland. Det togs illa upp på alla möjliga sätt, fast norrmännen och suttit i bastun och supit hela eftermiddagen tyckte förstås den var fantastiskt rolig.

  2. frktjatlund skriver:

    Hoppsan! Så olika det kan vara. Jag som varken är norrman eller berusad tycker att den är ganska kul. Och Svärsonen som berättade den är själv en samnordisk tillställning; finsk far, norsk mor och uppvuxen i Sverige.

  3. Rutan skriver:

    Den versionen hade jag inte hört förut! Nu kommer jag inte ihåg den andra, får återkomma när minnet gör detsamma.
    Jag har många gånger funderat på den där statistiken. Vad betyder att man har hittat till bloggen – är det att vid en söknings så kommer det upp ett antal alternativ varav din är ett, eller betyder det en faktisk klickning på länken till just din adress?

  4. frktjatlund skriver:

    I wordpress verkar det som om sökaren verkligen har klickat på länken, eftersom det inlägget återfinns i listan över visade sidor.

Kommentera

