Om barnen själva får välja

Vi känner vår plikt mot yngre generationer och det fick oss att se årets första  Melodifestivalprogram. Trots att detta är en barnfri helg. För är det något tjejer i 5-12-årsålder gillar så är det just den tävlingen. Och vi vill väldigt gärna kunna föra engagerade samtal med barnbarnen.

Eftersom jag bara sett programmet högst sporadiskt tidigare kan jag inte uttala mig om hur årets programledare står sig i jämförelse. Men i mitt tycke var Sarah Dawn Finer den som utmärkte sig. På ett positivt sätt. Även om Maken var lite distraherande med sunkiga kommentarer som: Undrar hur hon ser ut utan klänning. Och tur att Helena Bergströms programledarroll var lite nedtonad, eftersom hon var alldeles för beroende av sina manuskort.

Förra årets barnfavorit, The Moniker, hade valt helt fel låt för att gå hem hos barn. Om det var det han ville. Ungar födda senare än 1998 har antagligen aldrig vare sig hört Chris Isaak sjunga eller sett Bryan Ferry dansa. Och Thorsten Flincks Jag reser mig igen kändes som ett försök i stil med Just idag är jag stark. Fast utan rätta känslan.

Att Loreen gick vidare var helt i min smak. Hon var helt enkelt bäst. Men Hur ska hennes namn uttalas? Det var lite blandat i programmet. Ibland hette hon Lorén och ibland sa man Lorin. Jag röstar på Lorin. Både i tävlingen och som uttal.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

