Synd på så rara ärtor

Igår morse for jag runt i lägenheten och letade. Och letade. Utan någon framgång. Brevet från Ica med månadens bonuskupong är och verkar förbli borta. Och jag misstänker att Maken är boven i mitt drama. Jag såg i ögonvrån hur han smög runt i söndags med en pappkasse i handen, värderade diverse blad och stoppade det som han tyckte var skräp i kassen. Där hamnade nog också min 50-kronorskupong.

När jag skulle fixa middagen upptäckte jag nästa förlust. En flaska champagne. Även det svinnet skyller jag på Maken. I söndags, när Svärdottern hade hämtat barnen, fick jag uppmaningen: Lägg en flaska bubbel i frysen, så den blir kall. Det gjorde jag. Och kall blev den bevisligen. Sen small den eftersom vi glömde bort den i kylan.

Jag tänkte laga till en fiskgryta och det var när jag skulle fram med den frysta laxen, som jag såg konsekvensen av vårt dåliga minne. I mittenlådan låg den trasiga flaskan med sitt frusna innehåll utspritt runt omkring sig. Och jag fick akut anledning att snygga upp i frysen.

Vi har fortfarande ett tiotal flaskor kvar av dem som vi inhandlade i Frankrike förra året. Men jag skulle helst se att drycken kom oss eller några andra förtjänta tillgodo. Inte vaskas bort så där snopet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

