Hur jag gjorde med tjejträffen?

Jo, jag tog 806:an från Gullmarsplan. Kön var på busshållplatsen var hur lång som helst. Och det finns en oskriven lag i Stockholmstrafiken, som talar om hur man ska bära sig åt i väntan på bussar. När man ska köa och när man inte behöver göra det. Vid busshållplatser i innerstan kan man stå lite hur som helst, gå på bussen som det faller sig. Innerstan = ingen kö. Men när det handlar om matarbussar, som Tyresö-Haningebussarna vid Gullmarsplan, då ska man köa. Tränga sig är snudd på straffbart.

Bussen var tre minuter sen och chauffören öppnade bakre dörrarna för att påskynda påstigningen. Men jag stod snällt och väntade på att gå på längst fram eftersom jag ville få en stämpel på alla mina tre åkremsor. Två av dem har legat länge och skräpat i min ficka. De hade bara en kupong var kvar. Men bussföraren var angelägen att komma iväg och viftade bara bort alla med remsor. Inklusive mig. Så jag åkte gratis.

Kvällen med tjejerna blev trevlig sånär som på Syrran. Hon har en upphängning på vår barndom och försöker hela tiden backa tillbaka till den. Och jag byter samtalsämne så fort jag bara kan. För hur intressant kan det ämnet vara för andra?

Äldsta tjejen var runt 90 år och hon imponerar verkligen. Hur vaken som helst och hela tiden med i matchen, som Maken skulle ha formulerat sig. Men lite knackig rent fysiskt så nu har hon flyttat in hos äldsta dottern. Som i sin tur blir pensionär till sommaren.

Hemfärden? Maken tyckte att jag skulle ta taxi. Det tyckte inte jag. Syrrorna har bättre koll än SL:s reseplanerare och sa bestämt att bästa alternativet var buss 807 från Brandbergen. Och lovade skjuts dit. Men precis när vi kom fram till hållplatsen stack bussen iväg. Lillsyrran vände snabbt bilen och körde ikapp och om bussen och jag hoppade av bilen vid nästa hållplats och klev på bussen där istället. Och fick tre stämplar på tre olika åkremsor.

Bussen snirklade sig igenom Trollbäcken, Tyresö och Gudö. Vid Gullmarsplan klev jag och en massa ungdomar av. Deras kväll hade inte börjat ännu. Min var nästan över. Jag fick vänta i 6 minuter på 4:ans buss, som tog mig ända fram till porten där jag bor.

Slutsats: Varför gruvade jag mig över huvud taget?

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Hur jag gjorde med tjejträffen?

  1. Evis skriver:

    Vad bra! Låter väldigt trevligt där med tjejerna i olika åldrar
    Själv var jag lite för trött igår och sköt därför upp vindrickandet till idag istället; nu det ska nog gå fint. Hoppas att jag kommer hem med kollektivtrafiken dock, jag har egentligen inte råd att åka taxi hem.

  2. Småländskan skriver:

    Skrattar åt din reseskildring. Jag fattar inget eftersom jag är landsortsbo. Hur man beter sig i bussköerna har jag ingen aning om, men det verkar spännande. Men jag försöker ändå hänga med i alla bussturerna.
    Kul att du hade kul och den där 90-åringen, ja såna är guld värda!
    Själv satt jag i läsfåtöljen tillsammans med Leif GW och Gustavs Grabb. Det var den boken som var mest intressant av de i Akademibokhandelns bokklubb. Jag gillar GW, men denna boken är kanske lite för mycket lättläst, men dock inte simpel. Men ändå. Efter ca 150 sid. undrade jag vad han egentligen menade när han i TV, intervjuer sagt att han inte tyckte om sin mamma. Sen efter jag läst vidare ja då fick jag förklaringen till hans ”jag-tycker-inte-om-min-mamma”.
    Att hans pappa däremot har betytt mycket för honom, format honom det förstår man. Bara en sån sak som han skriver ”den bästa titel jag nånsin haft är Gustavs grabb”. Tycka vad man vill om GW, men jag tror han är en av de mest pålästa, kunnigaste vad gäller kriminologi.

  3. frktjatlund skriver:

    Evis: Jag är fruktansvärt dålig på att åka taxi. Det är så dyrt, man riskerar att bli lurad och jag är så obekväm med situationer där man ska ge dricks.

    Småländskan: Jag har läst Gustavs grabb och tyckte den var bra. Alla dessa kvinnor som historien igenom manipulerat sin omgivning genom att ta till sängen när problemen hopat sig. Skuldbelagt familjen för att få sin vilja fram.

    Lite imponerad belv jag av det faktum att han väntade med boken till dess att hans mamma inte längre var i livet.

  4. Ullah skriver:

    Jag älskar att åka taxi, även om det inte blir så ofta som jag skulle önska. Dricksen är inget problem med, det är bara att lägga till en tia och så är det bra med det. Låg GW:s mamma till sängs när det inte passade? Min farmor fick ofta migrän, men jag tror det var på riktigt, för min pappa fick samma och sedan jag.
    Bra det där med bussarna. Väntade inte Kerstin Thorvalls son med sin bok också till efter mammans död?

  5. eva Rosen skriver:

    Bra ord:”upphängning”. Får erkänna att jag använder det engelska uttrycket men det ska bli slut med det !

  6. frktjatlund skriver:

    Ullah: Jo, GW:s mor blev ”sjuk” när det knep. Trots att hon antagligen var kärnfrisk. Hon överlevde sin make och levde i alla fall tills hon var över 90. Taxi tar jag bara när det inte finns annat alternativ. Tycker annars att det inte är värt pengarna.

    eva Rosen: Välkommen hit! Jag försöker hålla mig till svenska så gott det går. Men jag är inte alltför dogmatisk med det. Ett och annat engelskt uttryck slinker igenom.

  7. cruella skriver:

    DÄR SER DU!

  8. frktjatlund skriver:

    Ja, men jag kommer säkert att gruva mig även nästa gång.

Kommentera

