På min gata i stan

Först trodde jag att det var jullovet, men nu kan jag konstatera att det fortfarande håller i sig. Så tyckte jag inte att det var förra vintern. Jag tänker på trafiken på Söder och effekten av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan. Det är helt klart mycket färre bilar i området där jag bor. Annars brukar trafiken gå i ett. Utan några större luckor mellan fordonen. Man får vackert vänta in grön gubbe för att korsa Hornsgatan. Så är det inte nu. Det är tomt på bilar mellan varven och det tycker jag är skönt.

Nu hör jag hur folk tänker: Varför bor människan i stan om hon har synpunkter på trafiken? Det kan väl knappast ha varit någon överraskning att det far runt en massa bilar på gatorna? Och är det bättre att folk måste köra långa omvägar för att komma dit de ska? Det resulterar bara i mer avgaser. Plus att man flyttar problemet till andra gator.

Det är just den här typen av resonemang jag vänder mig emot. Att det är självklarhet för bilburna att de ska kunna framföra sitt fordon när som helst, var som helst och snudd på hur som helst. Som om det inte fanns andra lösningar än att ta bilen dit man ska. För det gör det i Stockholm innerstad.

Och vad det gäller att köra hur som helst, så verkar många bilister (läs unga män) tro att lutningen upp från korsningen vid Ringvägen till Ansgariegatan i själva verket är en avskjutningsramp. De gasar allt vad de kan så att de flyger över krönet vidare ner mot Hornstull.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till På min gata i stan

  1. Jan L skriver:

    Instämmer om det där med bil i innerstaden. Själv bor jag så att jag har pendeltåg, två t-banestationer och tre busslinjer på armlängds avstånd. Nej, jag kör inte bil i stan – tvärtom – är gladast om jag slipper.

  2. Gubben skriver:

    Och jag då??? Jag får väl ta tunnelbanan till Örnäset nästa gång Urax och jag ska dit 😀

    Men jag har inget emot att bilarna försvinner från stora staden. Är själv livrädd varje gång jag kommer i närheten av tullarna 😦

  3. frktjatlund skriver:

    Jan L: Välkommen hit! Jag kör inte heller i första taget. Dels har jag ingen bil och när vi har tillgång till fordon känner jag mig alldeles för ringrostig.

    Gubben: Än du då? Visst förstår jag att man behöver ha bil i byarna när bussen går en gång om dagen och oftast inte när man vill eller dit man vill. Här i stan känns även cyklisterna livsfarliga.

Kommentera

