Jag har sorg

I vårt hus bor en man, som blev arbetslös vid årsskiftet. Honom är det synd om. Men eftersom jag är min mors dotter, så är det egentligen mer synd om mig. Som är tvungen att ändra mina vanor.

Den numera arbetslöse körde nämligen ut Aftonbladet i Stockholmsområdet. Och den tidningen levereras inte om aftonen, som namnet antyder, utan tidigt om morgon. När grannen var klar med dagens utkörning brukade han lägga en bunt med överblivna tidningar i ett av trappfönstren. Det hade Maken och kvarterets pensionärer glädje av.

Efter avslutad arbetsdag brukade Maken ta med sig ett tidningsexemplar upp till lägenheten. Och när jag kommit hem efter väl förrättat arbete brukade jag lägga mig i soffan och läsa det uppburna bladet. Det var alldeles lagom avkoppling innan jag tog mig an middagsmaten.

Maken köpte en flaska whiskey till herr Mårdgren på hemvägen från Kap Verdeöarna. För då visste vi inte att mannen var uppsagd. Det var när drycken överlämnades som han sa att det snart var slut med gratisläsningen.
– Och det säger du nu? tänkte Maken. Kunde du inte kläckt ur dig det tidigare. Då hade jag inte behövt göra mig till på det här sättet.

Så det blir ingen mer kvällstidningsläsning. Varken för kvarterets pensionärer, Maken eller mig. Annat än på nätet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

