Apropå mammor

När jag talade om för Syrran att vi sagt upp vårt fasta telefonabonnemang blev hon alldeles ställd. Hon älskar att prata och eftersom hon har fysiska begränsningar så blir det mycket per telefon. Syrrans begränsningar är inte bara fysiska utan hon har dessutom väldigt begränsad ekonomi. Det gör att hon inte gärna ringer till mobilabonnemang. Så nu ringer hon bara mig när jag är på jobbet.

För var gång vi pratas vid så är hennes minne av vår gemensamma moder ljusare och ljusare. Idag ringde hon strax före lunch. Och när samtalet gled in på mamma hade hon varit helt fantastisk. Mamma alltså. Med tanke på omständigheterna. För tio-femton år sedan lät det helt annorlunda. Låg de inte i luven på varandra så hade de snudd på sagt upp bekantskapen. Men allt det är glömt nu. Och jag orkar inte gå i svaromål.

Mamma var ingen ängel, som Syrran vill få henne till. Möjligen kan jag sträcka mig till att hon gjorde sitt bästa. Men hennes bästa var inte alltid gott nog. Någon mer självupptagen människa har jag knappt träffat i levande livet. Och det blev bara värre och värre med åren.

Allt handlade om henne. Till och med det som hände andra. På något sätt kunde hon bli hjälte i vilken historia som helst. Ett exempel var den gången jag berättade den sorgliga nyheten att Tvåan fått missfall. Då säger mamma:
– Tänk att ingen av mina flickor har fått det. Med betoning på mina. Som om det var hennes förtjänst. Och att det aktuella missfallet var mitt fel. Inte ett ord, som beklagade händelsen.

Syrran har också fått höra knasiga saker under årens lopp. Som den gången hon lyckats gå ner åtta kilo. Då säger modern
– Vad synd att det inte var jag. Då hade det ju synts. Men det och allt annat sårande som kom ut ur moderns mun har Syrran tydligen glömt.

Jag gräver inte ner mig i någon olycklig barndom. För det hade jag inte. Men jag tänker inte göra om den till något den inte var. Och framför allt tänker jag inte göra om mamma så här i efterhand.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Apropå mammor

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Först telefonin: har ni inte bredband och tv hos samma stora leverantör som de flesta andra i Stockholm? Då är ip-telefonabonnemanget gratis. Jag använder det just för samtal med systern, brodern och några andra som jag ringer långa samtal till och som inte själva använder mobil. Funkar utmärkt och kostar lite, bara man kommer ihåg det där med att inte ringa till mobiler.

    Som vi har konstaterat förut så var våra mödrar något slags tvillingsjälar. Den eviga fråga är ju vad det var som formade dessa kvinnor och deras självhävdelsebehov. Som för moderns del också uttryckte sig i att göra allt till sitt, olycka och framgång blandat. På min makes begravning hade hon utsedd bevakning så hon inte skulle slå sig ned längst fram närmast kistan, men höll på att slinka igenom ändå.

    Karin hakade ju på frågan om förändrad syn på sina föräldrar när man blir äldre, att barnbarnen är en del i det. Det kan vara en del i förklaringen. Men jag har också undrat mycket över alla dessa ”lilla mamma” som uppstår hos så många med åren. Och för alla som tänker svara att man får distans till tonårsrevolten, så handlar det inte om det. Jag hade ingen särskild tonårsrevolt mot min mamma. Hon var ingen särskilt besvärlig tonårsmamma, säkert bättre än många andra. Det var hennes personlighet som var besvärlig och den höll stadigt i sig. Min syster hade mycket problem med den också, men hon säger gärna emot mig om jag tar upp frågan. Men det är för att hon har en djup drift att säga emot allt jag säger. Det ligger i hennes personlighet.

  2. frktjatlund skriver:

    Vi har samma leverantör, men det är Makens arbetsgivare som betalar bredbandet. Annars hade ip-telefoni varit en god idé.

    Min ryggmärgsreaktion är också att säga emot Syrran, vad hon än kommer med. Men jag orkar inte längre. Hon har redan bestämt sig för hur det ligger till med allt & alla. Och låter sig inte rubbas.

  3. Ullah skriver:

    Jag har ju ingen syster, så den jag känner en drift att säga emot är min moder. Hon säger verkligen många konstiga saker! Tyvärr tar hon ofta illa upp, så man får försöka att bita sig i tungan. Fast hon liknar inte era mödrar i alla fall.

  4. Cruella skriver:

    Alltså Tjatis, dina exempel på moderns förlöpelser är ju för dråpliga. Platsar i vilken sitcom som helst.

    Jag ser det väl som så att man kan förstå sina föräldrar utan att för den skull förlåta eller urskulda dem. Man kan må bra utan att förlåta, det sa Anna Wahlgrens dotter också.

  5. Annaa Mattsson skriver:

    Ha ha , jag trodde först du skulle skriva att vi har samma leverantör av mammor men sen förstod jag att det var bredbandet det handlade om.

    Man skulle kunna haft våra mammor i samma sitcom. Så skulle de kunnat tävla om att få mest uppmärksamhet. Hade blivit många fina poänger. På tal om att förstå så förstod hon aldrig varför vi skrattade åt och härmade hennes favoritcitat ”Jag får vakta min tunga!” eller ”Jag kan aldrig säga någonting!” – ”Jag får välja mina ord.” Eller när hon erkände att hon nog ändå hade brett på ”Jag sa lite fint.” DÅ visst man att plumpheterna hade yrt ur munnen.

    Jag gillade också Felicia F:s enkla ord om att man kan må bra utan att förlåta.

  6. frktjatlund skriver:

    Folk i största allmänhet tyckte att modern var underhållande och slagfärdig. Tills de upptäckte hur självupptagen hon var. Då var hon inte lika kul längre. Och för oss barn var hon oftast outhärdlig.

  7. Ullah skriver:

    Det låter lite som om era mammor och Anna W stöpts i samma form, med det tillägget att Anna W stöptes lite för väl, eller vad man skall säga.

  8. frktjatlund skriver:

    Det var nog mer alkohol i Anna W:s form. Det låter i alla fall så.

Kommentera

