Slut på sötebrödsdagarna

Själv är jag en väldigt balanserad människa. Om jag får säga det själv. Har ambitionen att äta nyttigheter, röra mig till vardags, inte överdriva alltför mycket. Varken åt det ena eller andra hållet. Nu kanske somliga kan invända att resultatet av mina ambitioner inte är riktigt till 100 %. Ska sanningen fram så bär jag på ett antal icke önskvärda kilon. Min tröst är att jag har haft en viss nytta av det under Dagmar och Emils härjningar. En liten satt tant blåser inte så lätt av Skanstullsbron i stormbyarna.

Maken däremot är en rätt obalanserad människa. Om jag får säga det själv. Även om han har ambitionen att äta rätt och röra på sig. Jag vill poängtera att det handlar om ambitioner. För i hans fall finns det bara två lägen: Full fart eller Stopp. Senaste halvåret har det varit Stopp, så när som på ett par gymbesök i veckan. Och ska sanningen fram så har han dragit på sig en hel del kilon sen mönstringen.

Idag, när vi började diskutera det alltid lika infekterade ämnet nästa semester, kom han med den befängda idén: Varför inte åka två veckor på en boot camp? Stenhård träning dagarna i ända. Tills man kräks eller svimmar. Det borde få fart på dödköttet och göra under för fettförbränningen.

Jag kämpar emot som en galning. Inte tänker jag skämma ut mig på ett militärläger. Speciellt som jag är emot allt vad militärer heter. Övriga deltagare skulle antagligen skratta bråck på sig över två trinda 60-åringar, som tror att de är 35. Vore det inte bättre att börja röra på sig redan nu? Återuppta goda matvanor. Begränsa intaget av diverse kaloririka drycker. Inte trycka i sig knäckemackor sent på kvällen. Bara för att man är sugen. Eller sluta insistera på att det är en mänsklig rättighet att få äta ostbågar när man känner för det.

Nu har vi tolv oxveckor långa framför oss tills det är dags för några extra röda dagar i almanackan. Det känns som rätt period för att straighta upp tillvaron. När man ändå bara ska trampa runt i ekorrhjulet.

Jag vann en liten delseger när jag sparkade ut oss på en tvåtimmars promenad runt Södermalm. Nästan. För Maken fegade ur och tog bussen sista biten. Och han var inte ens i närheten av att kräkas. Eller svimma. Medan jag travade på i kylan.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Slut på sötebrödsdagarna

  1. L skriver:

    Boot camp låter som en dålig idé. Mildred Pierce är en bra serie. Själv är jag sedan en tid tillbaka helt analog. Få digitala avtryck har lämnats, till fromma för mänskligheten. Nu for jag iväg igen – mänskligheten! Hur kan jag ha synpunkter på den? För övrigt är det rätt så bra i närmiljön! Alltid något!

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Tycker också boot camp låter som en riktigt dålig idé. Undrar om det inte rent av kan vara riktigt skadligt att ge sig på sådant som lite överårig och otränad. Som uppstart till ett bättre liv tror jag det är helt meningslöst.

  3. Cici skriver:

    Det borde finnas något bra mellanläge tycker jag, typ hälsohotell.
    Läste i dag att man kan dra på sig en massa extravikt av att sova för lite. så varför inte ta fasta på det?
    Förövrigt tycker jag att det låter som om du är riktigt flitig på att promenera, så lite striktare kost kan nog göra susen, som att skippa allt som har socker i sig. Framförallt läsk.

  4. Annaa Mattsson skriver:

    Numåste jag nog ge en kommentar till kommentaren här. Jag vet inte om Cici känner Tjatlund personligen och vet saker som inte jag vet. Men det har inte föresvävat mig att Tjatis skulle vara av den sorten som sitter hemma och pimplar läsk. Icke en enda gång har denna last skymtat fram, men jag kanske har fel?

    Sockermyten är allt lite överdriven också. Sockerkonsumtionen i Sverige har inte stigit på många decennier, utom hos vissa grupper, framförallt barn och ungdomar, samtidigt har medelvikten ökat. Förmodligen har sockerkonsumtionen rent av minskat eftersom livsmedelssvinnet ökat. Däremot har den samlade livsmedelskonsumtionen ökat en del. (Jag har skrivit några väl underbyggda inlägg om detta.)

    Sen tror jag att Tjatis&Make skulle ledas ihjäl på ett hälsohotell. Är det inte framförallt variation och nya äventyr Maken är ute efter?

    Hälsohem kan också vara mycket farliga. En god vän till mig fördes i ambulans från ett sådant. Hon sattes på en diet som inte var någon diet utan ren svält. Vilket ledde till kollaps. Ja ja, hon var underviktig redan när hon kom dit, men det bekräftade ändå mina fördomar och jag vårdar historien ömt.

  5. Småländskan skriver:

    Nu ger jag upp! Efter fyra försök att kommentera här och ge alternativ till bra semestrar som skulle passa både dig och Maken.
    Jag skriver, skriver och skriver, sen försvinner kommentaren.
    Kommentar 1: Madeira med allt man kan tänka sig , åka runt i hyrbil,och levadavadringarna som extraplus.
    Kommentar 2: Skottland med b&b, egentillverkat schema och sen bara ge sig upp i bergen för den där motionen.
    Nu vågar jag inte skriva mera för då försvinner troligen den här kommentaren också.

  6. Annaa Mattsson skriver:

    Nu är det jag igen! I UK, alla delar, finns massor av vandringsleder där man kan gå organiserat och oorganiserat. En för mig tidigare outforskad del var Norfolks kust. Så fint. Och man kan vandra mellan byar eller ge sig ut på oändliga dagsturer längs anlagda välhållna stigar, avbrutna av en liten måltid i någon av alla skaldjurskiosker. Mellan jobbade på ett fint vandrarhem mitt i härligheten, där hjälper de säkert till med massor av pigga förslag om det skulle vara så. Det roliga är att det är så brittiskt, knappt en utländsk turist i sikte, någon enda svensk om året hade de på vandrarhemmet.

  7. cruella skriver:

    Lova att du inte faller till föga och åker på bootcamp eller för all del någon mer normal träningssemester. Din Make ägnar sig åt självbedrägeri, det förstår ett barn. Den enkla saken är att han INTE VILL avstå från det som är livets goda = god mat och alkohol (gissar att det är de kalorilika dryckerna ty på sig själv känner man andra) och sötsaker därtill. Ingen tvåveckors boot camp i världen råder bot på köttet när anden är svag:-)

  8. Annaa Mattsson skriver:

    Måste bara understryka att jag håller med Cruella till 100 procent.

  9. frktjatlund skriver:

    L: Bra att du trivs på tundran!
    Annaa: En riktigt dålig idé. Absolut.
    Cicci: Jo, jag sover nog för lite i veckorna. Maken sover minst en timmer mer än jag. Men jag måste ge Annaa rätt när det gäller socker. Det har jag skippat sedan länge. Tycker helt enkelt inte om söta saker. Läsk dricker jag endast vid enstaka tillfällen och då ihop med gin. Mina kaloririka drycker innehåller alkohol, som vin och öl. Ett och annat glas juice kan också slinka ner till frukost.
    Annaa: Det där med kollaps på hälsohem låter som en underbar histora att luta sig emot.
    Småländskan: Vi har redan klarat av levadavandringar på Madeira. Och jag har alltid varit negativ till Skottland eftersom jag föredrar uppehållsväder. Enligt tumregeln: grönska = regn.
    Annaa: En arbetskamrat, som flyttat till UK är lyrisk över vandringslederna där. Själv har jag haft extrem otur med vädret i England. Men vi får se vad det blir.
    Cruella: Du har så rätt! Köttet är segare än anden. Och vad gäller drycker, se ovan.

  10. Annaa Mattsson skriver:

    Kan tillägga att Norfolks kust är Englands torraste landsdel. Visserligen råkade jag ut för regn där också, men bara några timmar under en dag av fyra. Vandringslederna är fantastiska, men kan vara nog så påfrestande. När jag hade gått några timmar på de där stigarna som ibland är förstärkta med nätöverdragna plankor, för att hålla undan både väta och ogräs, så var jag ordentligt trött i fötterna och trött på att tro jag måste hålla balansen (har ju fel på det sinnet) på de hyggligt breda plankorna. Så jag stöp framlänges i ivern över att se nästa skaldjurskiosk några hundra meter bort. Platt fall med ansiktet i plankan. Men knäckte inte näsan, fast det såg så ut, sa dom på puben, och klarade glasögonen. Så det kan vara nog så strapatsfyllt även på platta marken i flacka kustlandskap!

Kommentera

