Livet från den mörka sidan

Midvinternattens köld lär inte bli särskilt svår. Inte där jag bor. Runt nollan skulle jag gissa. Och det är skönt. Både att det inte är så kallt och att midvintersolståndet snart är passerat. Nu går det mot ljusare tider. Sakta men säkert.

Så här inför ett årsskifte hade jag funderingar på en årskrönika. Alltså vad har hänt under 2011. Och då menar jag inte i den stora vida världen. Utan vad har hänt runt omkring mig.

Jag gjorde några djupdykningar i bloggen och konstaterade att det här året har varit ett riktigt gnällår. I nästan alla inlägg har klagat på än det ena och än det andra.

Januari
Mycket gnäll om kyla, mörker, vinter och halka.
Februari
Då hakade jag upp mig på halka, snö, kyla och mörker. Plus somliga på jobbet.
Mars
Mer negativa synpunkter på årstiden. Och Makens syster dog och begravdes.
April
Då störde jag mig på män. Och på Syrran. Sen mer män. Men på konfan i Karlstad var det trevligt.
Maj
Husbilssemester med Maken. Och då hade jag anledning att irritera mig på honom. Mer än vanligt.
Juni
Då verkar det inte ha hänt just någonting. Inte ens något tillräckligt negativt för att jag skulle gå igång med någon jeremiad.
Juli
Vi köpte ny tv. Och det gav upphov till lite syrliga kommentarer från min sida.
Augusti
Årets första svampplockningsexkursion. Plus att jag gav luft åt vad jag tycker om cyklister, störande grannar, oljud på allmän plats och lite andra småsaker.
September
Mer svamp och ännu mera gnäll. Om män, mitt enahanda liv och alla dessa obildade yngre som uttalar sig korkat bland annat.
Oktober
Barnbarnen fick en lillebror och jag hängde upp mig på namnvalet. Ny hemmabioanläggning införskaffades. Och jag hade en lång utläggning om idiotiska snurrdörrar. Knotade över kallt varmvatten. Och tvärtom.
November
En dator dog och begravdes. En ny dök upp. Och vad gjorde jag? Gnällde förstås. På en ynka felplacerad knapp.
December
Semester med lite morrande om resebyrån. Sen blev det rundgång och jag återupptog vinterknotandet.

Men nu går vi, som sagt, mot ljusare tider. Och under 2012 kommer knappast att kunna bli gnälligare än det här året.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Livet från den mörka sidan

  1. Ullah skriver:

    Jag hade alldeles missat bebisen i oktober, men nu har jag läst ikapp lite och också fått tillfälle att förfasa mig. Och så blev jag mycket nyfiken på Annaas bortvalda namn, men har en känsla av att jag aldrig kommer att få reda på vad det var.

  2. Rutan skriver:

    Kan jag få en karbonkopia på detta? Har en känsla av att jag har minst lika mycket gnäll i mina inlägg.

  3. Annaa Mattsson skriver:

    Ha ha, gillar idén, undrar om jag inte skulle klara att bräcka dig. Ska se vad jag kan hitta på! Ullah har alldeles rätt, det kommer aldrig att avslöjas på bloggen.

  4. Cici skriver:

    Får jag gissa att om du letar efter positiva saker du skrivit om, så kanske du hittar lika många exempel som de negativa. Man måste ju vara lite snäll mot sig själv också. Du har i alla fall roat mig med dina inlägg så så farligt kan det väl inte ha varit med gnället.

  5. frktjatlund skriver:

    Ullah: Och nästan alla som får höra vad gossen heter, himlar med ögonen och tänker: Det är bara så Söder …

    Rutan:Absolut! Knyck på bara. Och jag kan ge mig på att det går som de brukar; den som knycker får betydligt större respons än jag. Tänkte hon bittert.

    Annaa: Nej, det trodde inte jag heller. Du lät väldigt bestämd på den punkten.

    Cici: Jo, det finns säkert en del positivt också. Sen tror jag att lite gnäll kan vara underhållande. Bara det är befriat från bitterhet. För det är inte särskilt kul.

Kommentera

