I ryggan

När skolan hade friluftsdag gjorde modern matsäck åt oss. Eller, som man sa på den tiden: mass-säck. Oftast bestod den av mackor med vändstekt ägg, en läckande termos med choklad och någon frukt. Ägget brukade jag kasta eftersom jag inte gillade kalla, stekta ägg. Var Brorsan med på samma utflykt, så offrade han sig gärna på mitt ägg.

Dagens matsäck innehåller också kallt ägg. Men ett kokt som ingår i frukosten, som jag äter när jag kommit till jobbet. Lunchsalladen ligger i plastbyttan och idag måste jag komma ihåg att ta med mig alla fem tömda lådor, som står kvar på jobbet. Annars får jag problem med att frakta med mig morgondagens lunch.

Lilla flaskan innehåller mjölk och inget annat. Ursprungligen var det Absolut vodka med mandarinsmak. Mjölken räcker till att spetsa två koppar te och en kopp kaffe. Om jag snålar lite.

Apelsinen är en ren förfalskning. Ungefär som kungabilden. För jag tar inte med mig någon frukt i ryggsäcken eftersom arbetsgivaren håller oss mellis. Om jag skulle bli fruktsugen.

Förr i världen kunde man dessutom jobba som matsäck. Även det uttalades mass-säck. En av Syrrans fästmän brukade vinna tävlingen Värsta jobbet du har haft med just matsäck. Under en sommar var han matsäck på en sopbil. Och vad gör en matsäck i en sopbil? Han kör inte bilen utan åker bara med och hoppar in och ut för att hjälpa till att hämta sopor från soprummen och tömma dem i sopbilen.

Fästmannen i fråga tjänade bra, slutade tidigt på dagarna, men luktade lite speciellt den sommaren.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till I ryggan

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Lärde mig när jag pluggade etnologi att massäck, inte mass-säck, var en påverkan från Dalarna. Hon älskade både ordet, och som många andra omoderna stockholmsetnologer Dalarna. Eftersom jag inte bott i Stockholm som barn hade jag aldrig hört uttalet förut, liksom många andra i min kurs. Så vi kallade kort den Dalarna-besatta universitetslektorn för Massäcken.

    Matsäck förekom ett ytterst fåtal gånger under min barndom. Ska jag gissa på tre? En skidutflykt, en skolresa till Göteborg och en till Kungälv-Marstrand. Senare i livet höll matsäckarna på att bli mitt fall som ensamförälder. Botten nåddes när Mellan hade med sig två knäckemackor med bregott.

  2. frktjatlund skriver:

    Menar du att det heter massäck med långt a? Som i mas, dalmål för pojke/man? Att jag skrev mass-säck var för att vi sa matsäck med kort a och utan t.

    Jag har också haft anledning att göra bottenrekord med barnbarnens utflyktsmat. Utflykter är helt enkelt ett nedrans otyg.

  3. Annaa Mattsson skriver:

    Aboslut kort a utan t. Men sammandraget så man inte kan förvillas tro att det är just en mass-säck det är tal om. Som det ser ut skrivet skulle det ju kunna vara fråga om en mas-säck. Såg att jag uttryckte mig konstigt men det framgick till slut att det var en lärare jag pratade om. Hon log försmädligt när flera av oss utbölingar hävdade att vi inte uttalade ordet på det sättet. Hon sa messmör på samma sätt. Alltså mess-mör. Hon trodde inte det var sant när några av oss från västkusten hävdade att vi i barndomen sagt mes-smör.

  4. cruella skriver:

    Massäck och mess-mör, jajamen. Så säger alla i Jämtland. Och när det gäller mess-möret får vi väl ändå sägas ha lite extra tyngd eftersom det var vi som kokade det! NNP som blev Milko som blev Arla.

  5. frktjatlund skriver:

    Annaa: Messmör med långt e, tack! Sen har vi uttalet av gosedjur, alltså med kort o. Som i kossa. Det är också en styggelse, men det ventilerade jag för flera år sedan.

    cruella: Ledsen att säga det, men messmör är ingen favorit. Jag gillar överhuvudtaget inte söta smörgåspålägg. Inte ens marmelad.

Kommentera

