Nagelfaren

Fredag eftermiddag i hissen upp, när jag just pressat pekfingret på hissknappen med siffran tre på.
– Farmor, är det inte dags för klippning?
– Tycker du? Ja, det var ett tag sen jag var hos frissan.
– Jag menar inte håret utan naglarna.

Och det är helt sant. Två veckors semester sätter sina spår både här och där. Tunnare plånbok, bredare röv och, som sagt avsevärt längre naglar. Knappt något knackande på tangentbord, ingen disk, inget städande, bara lite handtvätt. Och då nöter jag inte särskilt mycket på några naglar.

Men nu är vi tillbaka till vardagen. Det behövs bara en barnhelg och höger lillfinger, vänster ringfinger och båda tummarna ser ut som de brukar. Och det är ingen idé att hoppas på att övriga långa naglar kommer att bli särskilt långlivade.

Barnhelger är rena rama köksorgien för min del. Inte kommer jag ihåg att det var så när våra egna barn bodde hemma. Men nu tycker jag att det går för runt. Jag är i köket hela tiden. Förbereder mat, vi äter och sen röjer jag efter avklarad måltid. Plus allt detta bakande. Barnbarnen uppfattar mig tydligen som en bakmaskin. På lördagen blev det kladdkaka och idag kolakakor. Så nu är det snart dags att köpa bakplåtspapper. Jag vet helt säkert att jag inte gjort det på åtminstone 20 år. Förpackningen, som ligger i fjärde kökslådan, flyttades med i flytten från Solberga 1992. Och det är fortfarande några återstående ark.

Har man tre barn hemma behöver man tre datorer. Minst. Ett barn häckar på Minecraft och två växlar mellan Stardoll och Moviestar. Och hälsar på i varandras hus, ger varandra presenter och omdömen. Ja, jag erkänner. Jag har betalat för VIP-medlemskap på en av sajterna. För båda tjejerna. Något jag aldrig gjort för 25 år sedan. Av flera orsaker. Som priset och det i mitt tycke ganska hjärndöda innehållet. Shopping, inredning och party verkar vara livets mening.

Har jag inte stått vid spisen och fött barn den här helgen så har jag varit social. Det betyder tittat på tv. På program, som jag inte valt.  Övrig tid har alla datorer varit ockuperade av andra användare. Och då har jag passat på att fortsätta i skitdeckaren jag hittade i bokhyllan på hotellet när min egen semesterlitteratur tagit slut.

Men nu är barnen är återbördade till sina respektive föräldrar och jag kan andas ut. Och jag smörjer febrilt in händerna med handkräm och hoppas att de stackars återstående långa naglarna ska finnas kvar. Åtminstone ett tag till.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nagelfaren

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Pratade med en kollega om det här med barn, eller snarare barnbarn vid glöggen i fredags. Hon har haft dotter med tre barn boende i skarven mellan flyttar i några veckor. Utpumpad. Ångrar att hon sagt upp sin frilansplats på halvtid just nu, försökte hålla sig borta mer än hon har jobb till. Inte det att dottern överöst ansvar som andra döttrar i vår bekantskapskrets gör. Utan att barnen krävde så mycket. Kollegan är precis som jag varken bak-, lek- eller pysseltant. Hon var utledd på fyraåringens ”lek med mig!” En annan anslöt sig och sa samma sak. Kul med barnbarnen men var kommer dessa enorma krav ifrån?

    Angående att du inte känner igen att du stod vid spisen och födde barn helg in och ut när dina egna var små. Det gjorde inte vi heller, ungefär jämnåriga kvinnor ur ungefär samma samhälsskikt med välutbildade barn. (Jag har ju inga barnbarn ännu men jag kommer att vara jädrigt vaksam mot allt ”lek med mig!”). Mina barn uppförde sig inte heller så mot sin mormor när hon var barnvakt. De förväntade sig att det skulle finnas bullpåsar med hemifrån i väskan och att hon skulle göra pannkakor. Punkt. De är ändå ganska unga, 19 – 22. Men verkar ändå tillhöra en annan generation.

  2. frktjatlund skriver:

    Jag är inte heller någon lek- eller pysseltant utan stäcker mig till sällskapsspel eller läsning. Men nu börjar ungarna bli så stora att de spelar och läser på egen hand. Ganska skönt!

Kommentera

