Middagsdags

Saffran är gott. Men inte i bröd, tycker jag. Lussekatter är det tristaste jag vet. Bara en massa stampigt bröd och inget gojs alls. Nej, det jag använder saffran till är fiskgryta och eftersom jag är gräsänka denna middag tänker jag äta fiskgryta. Idag. Igen. För jag gjorde det senast igår.

Fisken till grytan hittar jag i frysskåpet där lax, pilgrimsmusslor och räkor är stapelvaror. Lite grönsaker i form av champinjoner, squash och wokgrönsaker. Det såsiga består av crème fraiche, vitt vin och en skvätt hummerfond. Såsen kryddas med lite, lite saffran och salt efter behag.

Så får det bli. Och sen kommer jag att kunna tänka riktigt stora tankar. Både fisk och saffran är bra för hjärnkontoret, har jag hört. Eller så gör jag som vanligt. Lägger mig i soffan och slötittar på Biggest loser eller något annat meningslöst.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Middagsdags

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Åh, jag är så vansinnigt förtjust i just slätt vetebröd, gillar t o m lussebullar utan saffran. Bara de är stora och uppjästa. Köpebullar helst, eller alldeles nybakade riktigt uppjästa hembakta. De flesta bakar för smått och låter inte jäsa länge nog.

    En av mina gamla specialiteter, något av det första jag själv lagade, var en saffransgryta. Dock inte på fisk utan på potatis, lök och bra fläskkött, rejäla skvättar vitt vin. Minns ej kryddningen ty den tillhör det förgångna.

  2. cruella skriver:

    Helt nybakade släta bullar, med saffran eller bara kardemumma, är väldigt gott tycker jag, men det förekommer nästan aldrig. Och eftersom jag är omåttlig så blir det lite klumpigt i magen:-)

  3. Rutan skriver:

    Håller med Annaa och Cruella om släta bullar. Älskar saffran också. Stans konditori gör en väldigt god bulle med smaskig fyllning och saffran.
    Jag brukar göra en fiskgryta på liknande sätt, med morotsstavar och kräftstjärtar också.

  4. frktjatlund skriver:

    Annaa: Jag gillade inte ens bullarna på Flatenbadet, när jag var barn. Bara bröd, så brorsan fick min.

    Cruella: Barnbarnet Stella fick en solbulle på väg hem fråndagis Hon påstod att det var praxis, men jag misstänker att det inte var riktigt sant.

    Rutan: Min fiskgryta är också lite man tager vad man så haver – kyl och frys.

Kommentera

