Vad pratar människor på en gruppresa om?

Hade ni varmvatten? Hos oss funkad det bra i handfatet och bidén. Men i duschen var det iskallt hur jag än gjorde.
Hur var natten? Våra madrasser var stenhårda så jag fick knappt en blund i ögonen. Samma här, men vi bäddade med extratäckena och då det funkade bra.
Har ni sett vad det är för väder hemma? Man hinner ju inte med när Europavädret rabblas upp på BBC, men jag uppfattade att det var 12 i Paris, 11 i London och 1 plusgrad i Moskva. Och då är det alla gånger fortfarande på plus i Stockholm. På vår tv snöade det oavbrutet, på varenda kanal. Jaså grattis, för vi fick inte in en enda kanal.

Så det var mest sedvanliga artigheter som utbyttes. Utom sista kvällen då flera av oss åt middag tillsammans. Vid bordet satt pensionärerna Anita och Marianne, två väninnor från Norrköping, pappa Olof, som var i vår ålder i sällskap sin med gravida dottern Linda. Plus Maken och jag.

Efter att ha utbytit diverse reseerfarenheter kom vi av någon anledning i på Försäkringskassan. Hur det gick till minns jag inte, men Anita var snabb innan övriga i sällskapet hann att göra bort sig.

– Både Marianne och jag jobbade som handläggare på Försäkringskassan i hela vårt yrkesverksamma liv och jag kan lugnt säga att det inte var kul att gå till jobbet den sista tiden. Gamla utredningar revs upp och skulle göras om till ingen nytta.

Då berättade gravida Linda sin sorgliga erfarenhet. Det var inte första gången hon var med barn. För halvannat år sedan födde hon sitt första barn, som dog i samband med förlossningen. Linda och hennes sambo blev sjukskrivna efteråt. Det tyckte läkarna var självklart. Men delar av Försäkringskassan var av helt annan åsikt.

Till saken hör att Linda och hennes sambo blev tilldelade två olika handläggare. Den som sambon fick tyckte att fyra veckors sjukskrivning var helt i sin ordning. Medan Lindas handläggare bara godtog en dags ersättning, det vill säga själva förlossningsdagen.

Linda överklaga alla instanser till ingen nytta. Handläggarens beslut gällde vad än den samlade sjukvårdsexpertisen hade för åsikt. Det enda som återstod var att göra en rättsak av ärendet och det hade Linda varken ork eller råd med.

Stackars Anita och Marianne visste inte hur de skulle beklaga det inträffade. Och jag tänkte på Försäkringskassans kontor som ligger i samma fastighet där jag jobbar. Det finns inga som helst skyltar eller annat som anger vad det är för folk som huserar å plan 6 och 7. Inte så konstigt med tanke på irrationella beslut.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Vad pratar människor på en gruppresa om?

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Det är något skumt med den historien. Om ett barn död i samband med förlossning har mamman rätt att ta ut 30 dagars föräldrapenning, det finns tydliga regler för det. Eftersom föräldrapenningen som regel är högre än sjukpenningen förstår jag inte varför hon insisterade på att bli sjukskriven.

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Och den andre föräldern har rätt till sina tio dagar.

  3. frktjatlund skriver:

    Om historien handlat om Lindas syrra eller kusin hade jag direkt avfärdat den som en skröna, men nu berättades den i första person och de pesionerade handläggarna protesterade inte. Men de tyckte kanske inte att de var läge för det.

  4. Annaa Mattsson skriver:

    Läkare har inte självklart någon aning om FK:s regelverk. Men det är märkligt om ingen under resans gång kunde ha upplyst om vilka rättigheter som gällde. Jag lyckades med två enkla klick ta reda på regelverket. Samt kollade med en kompis som varit i samma situation.

  5. frktjatlund skriver:

    Är det någon skillnad om barnet dör redan innan förlossningen? För det var kanske så det var i det här fallet.

  6. cruella skriver:

    Och jag som kände mig hjärtlös som direkt misstrodde det där. Något är det som inte stämmer, men vad lär vi aldrig få veta. Jag har sett exempel på situationer där kvinnor som får sena missfall inte skiljer mellan det och att föda ett dött fullgånget barn eller få uppleva det outhärdliga att ett barn dör ifrån en snart efter födelsen . Jag pratar om säg v 17-20. Alla har rätt till sin sorg men inte nödvändigtvis till samma ersättning från FK.

    Nu känner jag mig visst lite hjärtlös i alla fall.

  7. frktjatlund skriver:

    Så detaljerad var inte Linda, mer än att det handlade om en förlossning och inte ett missfall. Var nu gränsen går?

Kommentera

