Upptrappning

Semesterläsningen är ordnad. På Pocket Shop i Götgatsbacken shoppade jag Kioskvridning 140 grader, Morgon i Jenin och Kjell Johanssons trilogi om att växa upp i Midsommarkransen. Min 20 % rabattcheck på Akademibokhandeln använde jag i Skrapan till Jonathans Franzéns Frihet. Inte i pocketformat utan inbunden. Den väger lika mycket som de övriga böckerna tillsammans så den får resa i handbagaget.

Räcker inte ovanstående för två veckor får jag ge mig på någon av Makens deckare. Även om jag känner mig ganska övermätt på genren. Och han väljer alltid läbbigare böcker än jag.

Min väskseger ligger så nära nu att jag nästan kan ta i den. Maken börjar till och med yra om att vi ska ta med oss våra egna kuddar nu när vi för en gångs skull inte reser med avskalad packning.

Nu återstår det att hitta Makens badbyxor. De var också med till Dubrovnik och lyser med sin frånvaro. Som tur är var det ägaren själv som packade upp efter den resan så han kan inte skylla på mig.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Upptrappning

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Gick vi nu i varandras fotspår igen? Promenerade omkring längs Götgatan lite planlöst fram och tillbaka en stund mitt på dagen.

    Men jag får inte riktigt ihop det med böckerna och bagaget. Är det incheckade bagaget redan vi utresan så tungt att du inte får ned en inbunden bok? Ni skulle ju resa med var sin lättare väska? Den tyngsta av våra väskor på resan härom veckan vägde 19 kilo, men jäklar vad tung den var t o m att dra. Fyra till hade jag inte velat vara med om!

  2. Ruta Ett skriver:

    Jag håller tummarna för dig i väsktävlingen. Ha en härlig resa!!

  3. Lisbeth skriver:

    När ser ditt införskaffande av litteratur blir jag ändå mer sugen på att lämna vardagen och ägna mig åt det jag verkligen vill. skulle inte vara fel att resa bort med en bunt böcker
    Trevlig resa

  4. Fia skriver:

    Åh, vad härligt att få åka bort, koppla av och bara läsa den ena boken efter den andra! Jag är avis!

  5. frktjatlund skriver:

    Annaa: Nej, boken är mest skrymmande. Jag ändrade mig och tog den i väskan. Vikten blev 11 kg.
    Rutan ett: Jag gick segrande ur väskkampen. Otroligt nog.
    Lisbeth: Jag är i slutet av Frihet och har dessvärre inte mycket kvar av reselitteraturen. Men på hotellet finns en del kvarlämnat.
    Fia: Jo, det är det som är semester. Med strot S.

Kommentera

