Reprisvarning

När jag passerar Eriksdalsskolan på morgnarna råder det full aktivitet i matbespisningens kök. Igår luktade det pyton därifrån. Tyckte jag och gick in på skolans hemsida för att se vad det stod på matsedeln. Och kunde konstatera att det lät riktigt gott.
Önskerätt: Kycklingköttbullar med basilikadoftande tomatsås& ris
Falafel med basilikadoftande tomatsås & ris
Men jag håller inte alls med om att det luktade basilika.

När man bloggat så länge som jag, så finns det risk för upprepningar. Speciellt som min hjärna ofta associerar i samma uppkörda spår. Mat som luktar illa fick mig att tänka på den parmesandoftande lasagnen jag bjöd på 25 år sedan. Och som inte föll gästerna på läppen. Just för att de tyckte att maten luktade illa. Men det hade jag redan avhandlat för 2 år sedan.

Och jag har bestämt för mig att jag redan kommenterat varselvästarna. Men hittar det inte. Så med risk för att tugga om ämnet igen, kan jag konstatera att allt eftersom dagsljuset lyser mer och mer med sin frånvaro ökar varselvästarna ute på stan.

Många cykelpendlare och joggare bär limegulgröna plagg. I morse mötte jag tre hundar utrustade med reflexvästar. Kopplade jyckar på stenlagda trottoarer, är inte det att överdriva en smula? Påklädda hundar ser ju ut att skämmas.

Endera dagen kommer varselvästarna ta över helt och när limegrönt blir det normala kommer de inte pocka på uppmärksamheten det minsta. Ungefär som när man stryker under hela stycken med gul lyspenna. Eller heter det varselpenna? Det blir liksom inflation över det hela.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Reprisvarning

  1. Lisbeth skriver:

    Vissa ostar är av onda när de blir varma. Smakar himmelskt men luktar som barnen säger pyton.
    Vi har en favorit i matlagningen här hemma och det är ädelost. För att beskriva det lindrigt får jag säga som två av mina barn: Det luktar kräk. Vill man att dom ska hålla sig borta från hemmet är det bara att plocka fram grönmögelosten

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Det var nog de där doftämnena de sprayat över maten som stank. Jag tror inte Mellans erfarenheter från just det köket var helt positiva.

    Mina flickor var fullständigt överens när det gällde varselplaggen: ”Vilken jävla tur att vi slapp!” De första kepsarna kom något år efter de lämnat lågstadiet. Tur. Jag kan hör Mellans stämma ljuda över Masthugget i protest mot det övergrepp man försökte utsätta henne för genom att trycka på henne plagg hon inte ville bära. Äldsta som alltid avskytt all form av utklädning skulle förmodligen ha rymt någonstans, vägrat röra sig ur fläcken. Tog upp saken med en god vän häromdagen när vi såg ett gäng väl bevakade barn röra sig ett par hundra meter på lugna stadsgator, i full mundering. Hon förklarade att det inte finns nog med säkerhetsåtgärder att vidta för att garantera barns trygghet. Att hennes barn aldrig opponerade sig, de visste att det var de vuxna som bestämde (så fick man sig den gamla kängan också!).

    Undrat mycket över vuxenvarselvästarna. På barnen fattar jag, att de ska ha dem ute i grupp, som om barn i grupp inte syntes ändå, men vuxna som bär dem lite hur som helst fattar jag inte.

    Jag har lovat katterna att de slipper. Även om de skulle behöva. En av de vanligare dödsorsakerna är ju just trafikolyckor. Å andra sidan säger Schniff är det så många andra tillfällen där vitsen är att inte synas.

  3. Rutan skriver:

    Ett tag hade jag på mig reflexväst (som jag kallar dem) när jag cyklade, kanske jag borde ta upp det igen. Men mest håller jag mig på cykelbanorna och där känns det överdrivet. I korsningarna sätter jag på blinken på lyset och hoppas att bilisterna ser mig.
    Visst är det lite märkligt med alla västar på trottoarerna i stan, och som förstås följer med in i butikerna. Undrar vad som blir nästa steg i säkerhetstänkandet? Att alla ska ha blinkande lampor på skorna? Köpte ett par sådana på Clas Ohlsson, väldigt smidiga, små och vällysande. Kan fästas lätt överallt, t ex i skosnörena. Ska pröva om det funkar att hänga dem runt öronen. Annars tänkte jag dem till cykeln.

  4. frktjatlund skriver:

    Lisbeth: Min mor gillade lagrad Havarti och som den luktade. Om vi gnällde svarade hon med: Mormors ost och flickans lilla, smakar gott men luktar illa. Sån var hon.

    Annaa: När skolpersonal kan bli dömd för vållande till annans död om ett barn välter gymnastikredskap över sig, så förstår man säkerhetshysterin. Jag minns diskussionerna om skolresan på mellanstadiet. En lärare sa: Jag åker vart som helst, bara det ligger långt ifrån vatten.

    Rutan: I morse mötte jag två stavgångare med belysning. På stavarna. Värst hittills.

  5. Cici skriver:

    Sitter och funderar över var matsalen i Eriksdalsskolan låg någonstans. Jag gick ju ändå där i två år! Men nej, jag ser bara gympasalarna och den del av skolan där jag hade mitt klassrum framför mig. Så konstigt.

    Även om du går i stan syns du urdåligt då det skymmer och blir mörkt, men med en reflexväst på dig syns du garanterat när du korsar en gata. Cycklar du är det ännu viktigare. Det är ju inte för att ses av andra gångtrafikanter man har dom på sig, utan för att synas av bilisterna, När bilens ljus lyser på västen syns du garanterat.

    För oss på landsbygden är det ett måste denna årstid. Före klockan åtta och efter klockan tre, annars är det livsfarligt att vistas på vägarna.

    Jag kan tänka mig att det underlättar för förskolepersonalen att hitta igen ett barn som kommit på avvägar, om dom har västarna på sig, barnen alltså.

  6. Fia skriver:

    Vilka roliga betraktelser du gör! Det är så underhållande att läsa!

  7. frktjatlund skriver:

    Cici: Någonstans på nedre botten ligger de. Gympasalarna har jag varit i och de är svinkalla på vintern. Hela långväggen är av glas. Englas. Jag tycker inte att det känns nödvändigt med reflexväst i stan. De gator jag korsar är oftast reglerade med grön och röd gubbe. Och korsningarna är välupplysta. Men jag förstår att de behövs på mörka landsbygden.

    Fia: Tack!

Kommentera

