Det blir bara pannkaka

Gör en sak 20 gånger och du har skaffat dig en vana. Gör en sak 20 gånger vid ett bestämt tillfälle och du har skapat en tradition. Så är det med söndagsmorgnarna jämna veckor. Då är det pannkaksfrukost som gäller för barnen i lägenhet 403. Allt annat är numera otänkbart. 

Vid sådana tillfällen måste jag arbeta strategiskt. På lördagar har jag arbetat fram en annan tradition: byte av lakan, tvätt av de smutsiga, som jag hänger dubbelvikta på tork över diverse dörrar i lägenheten. Lagom till frukostdags på söndagen har de i regel torkat. Och då får barnen vackert vänta på frukosten tills jag hunnit vika ihop och stoppa in dem i linneskåpet. Inte barnen, utan lakanen. Annars kan jag lika gärna tvätta om dem. 

Där har jag egentligen ett av svaren på frågan om vilken målgrupp försäljningen av färdigstekta pannkakor har. Jag har funderat över det eftersom det är plättlätt att röra ihop smeten och steka dem. Plus att det kostar nästan ingenting att göra det själv och ingredienserna finns redan hemma. Målgruppen är helt enkelt folk, som gillar pannkakor men inte oset. 

Då dyker nästa undran upp: Vilka är det som köper färdigblandad smet? Och varför är vuxna män så förtjusta i pannkakorna?

För gubbsen på mitt jobb är torsdagar heliga. Aldrig i livet att de skulle kunna tänka sig att äta lunch på en restaurang som inte serverar pannkakor. 

För egen del ingår pannkakor i samma kategori som messmör, nyponsoppa och ketchup. En slags ätlig T-sprit. Jag skulle aldrig slicka på fingrarna om jag riskerade att få det i min mun.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Det blir bara pannkaka

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Ditt resonemang förutsätter att det alltid finns en vuxen till hands som står där och steker. Det fanns det inte hemma hos oss, de fick väldigt tidigt börja fixa själva. Inte ens Pojken tyckte att det var lätt som en plätt att blanda till plättsmeten och steka något tjog åt sig och systrarna. Då var det utmärkt att det fanns färdiga, att slänga in i mikron. Eller att ha med sig i matsäcken när man inte ville ha smörgås. Äldsta kan fortfarande bli nostalgisk och köpa ett paket färdiga plättar när hon hälsar på.

  2. Rutan skriver:

    Jag har aldrig köpt färdiga pannkakor och vet inte hur den tanken ens skulle komma in i mitt huvud. Trots att jag inte alltid har stekt så fina skapelser själv utan ofta gjort stabbiga och svårvända. Det handlar om min uppväxt – se ett blogginlägg nyss. Det är säkert en ätlig produkt. När jag hade livsmedelsaffär kom en änkling i 75-årsåldern och bad mig mycket försynt att ta hem färdigstekta pannkakor. Han var inte van vid att laga mat, det hade alltid frun gjort, och längtade efter pannkakor. Han köpte även kalops på burk och allt annat färdiglagat.

    Nyponsoppa däremot konsumerade vi mängder av både färdig och från pulver.

  3. Rutan skriver:

    Det blir säkert kvar smet till en pannkaka i förpackningen, om man inte klipper upp och slickepottar. Usch.

  4. frktjatlund skriver:

    Annaa: Våra färdigstekta pannkakor hette Billy och Gorby. Frysta minipizzor och piroger fanns alltid i frysen som nödmat åt hungriga barn.

    Rutan: Även jag fick öva ett antal gånger innan jag fick in snitsen på pannkakor och nu har jag kommit fram till det ultimata receptet: 2 dl vetemjöl, 4 dl mjölk, 2 ägg, 30 gr smält smör, 1 nypa salt. Det blir 10 pannkakor. Alldeles lagom för en söndagsfrukost.

  5. Annaa Mattsson skriver:

    Tjatis; vi hade förstås dom också. Dessutom var pannkakor det stående önskemålet under flera år när någon utomstående grep in ibland. Mormor, kusin, goda vänner, alla stod de vid spisen och stekte pannkakor. Tills Mellan en dag testade att göra själv. Sen blev det hennes grej i några år tills ingen var så intresserad längre.

    Mitt motstånd hade nog sin orsak. Pannkakor och plättar introducerades av mig. Men Mannen tog snabbt över, blev hans paradnummer, alltid i kombination så att man kunde göra blommor på tallrikarna. Det var liksom inte riktigt rätt läge att återta hans koncept efter hans död.

  6. frktjatlund skriver:

    Annaa: Jag har kanske skrivit om det tidigare, men även Maken i det här hushållet hade pannkakor som paradnummer. Han vände dem i luften. Men en gång försvann en pannkaka spårlöst och återfanns ett tag senare. Den satt som fastklistrad under ett av överskåpen. Då var inte barnen lika imponerade längre.

Kommentera

