Förgås

Mamma höll sig med djur om somrarna nere på landstället i Halland. Några år var det grisar som gällde. Två i taget, som slaktades och blev till stekar, korvar, syltor och frikadeller. Andra år var det kalkoner och gäss. Höns fanns det alla år.

Även vi fick del av slakten. Ett gåsår presentades vi med en av hennes slaktade och nedfrysta gäss. Vid varje telefonsamtal höll hon förhör: Har du gjort något åt gåsen ännu? Och jag beklagade mig att så inte var fallet. Och hon suckade värre och värre för varje gång. Men så kom den dagen jag äntligen fick ändan ur vagnen, tog ut fågeln ur frysen och när den var tinad stoppade in den i ugnen. Så jag kunde få tyst på tanten.

Maken kom med ett förslag 45 minuter senare: Vi åker till Ikea. Då hade jag hunnit förtränga gåsen i ugnen. Och ett Ikeabesök klarar man inte av på en kafferast. Inte ens om man bor mindre än 10 kilometer från Kungens kurva. När man ändå är där kan man lika gärna äta lunch, resonerade vi. Så behöver vi inte bekymra oss om den saken.

Fem timmar senare klev vi innanför dörren hemma. I lägenheten rådde det dimma. Gåsen, skrek jag och rusade ut i köket. Där i ugnen stod resterna av moderns ansträngningar den sommaren. Det var bara skinn och ben kvar av den stora gåsen. Rent bokstavligt. Köttet hade liksom förångats.

Nästa gång mamma frågade om gåsen kunde jag sanningsenligt säga att jag stekt den. Ordentligt. Om den var god? Den var försvinnande god.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

