Doften brer ut sig

1980-talet var inte bara axelvaddar, permanentat år, HIV och hockeyfrilla. Även om jag faktiskt permanentade håret strax efter att Carola vunnit melodifestivalen med Främling. Mitt 80-tal var ganska fattigt. Framför allt på pengar.

Det finaste vi kostade på oss i köttväg var fläskfilé. Gärna gratinerat i ugnen med banan eller ananas och grädde. Mycket Hawaii på både fläsk och kyckling. Jambalaya med äpple, banan och ananas var ett av mina paradnummer. Var vi bortbjudna var det Flygande Jakob som gällde i ett fall av tre. Med marängsviss till efterrätt.

Nötköttet var i form av färs eller grytkött. Aldrig finare delar. Det blev lasagne eller moussaka. Chili con carne, som man sa med ett långt svenskt a: caarne. Annars tyckte folk att man gjorde sig märkvärdig. Grytköttet kunde bli burgundisk köttgryta eller kalops.

Mycket hemgjorda pajer och pizzor. Men med tunn botten. Pan pizza, även den med långt a, gick bort. Det var ju toppingen man ville åt. Inte en massa bröd.

Och varför brer jag ut mig i ämnet? Jo, jag ramlade tillbaka till ännu en het sak från 80-talet; lergrytan. Jag har kvar en stor modell, som heter Schlemmertopf, tror jag. Just nu står den i ugnen och svettas så jag kan inte kolla. Fylld med lammkött, morötter, lök, vitlök och tomat.

Jag passar på nu när jag är Festivalänka. Sådan mat är inte alls Makens tekopp.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Doften brer ut sig

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Ja detta 80-tal, även om jag missade en del av det ovannämnda. Kanske för att jag tillhörde annan subkultur och inte var barnfamilj. Utom chilin förstås. Kalops var mammamat. Mammamat bort. Lergryta hade jag ingen, däremot ett par det som var hett på 70-talet, järngrytor. En som jag fortfarande använder och så en jättestor att göra soppor i. Soppor, det var min stora grej! Syrran fick den att plantera i sen. Av modern fick jag en annan magisk grej, en glasform med lock som man skulle göra kyckling i. Den står kvar i skåpet än, tror jag gjort minst två kycklingar i den på 30 år.

  2. Telefonissan skriver:

    Men Schlemmertopf är väl mer 70-tal? Åtminstone inhandlade mina föräldrar en lergryta då men jag vet inte om den någonsin är använd. @Anna: Aha! En sådan dubbel glasform har jag med. Inhandlad på Göksäter i jakt på Janssonform. Då får man kanske testa att laga kyckling i den. Kanske var den från ett restlager! Creuset brandgul järngryta är annars favoriten de sällsynta gånger jag lagar mat i lugn och ro och från grunden. Den känns lite 80-talsretro. – Minns att familjen Cosby hade en sådan i sitt kök. Kommer inte ihåg vid vilken födelsedag den kom in i hemmet men möjligen fyller den snart 25.

  3. Rutan skriver:

    Römertopf heter min lergryta. Alla hade en sån. Jag använde den två gånger precis i början av 1980-talet. Tror den finns i källarförrådet nu. Den lilla gjutjärnsgrytan jag fick på 70-talet har jag använt väldigt mycket, särskilt till stora satser köttfärssås på 80-talet. Och chili con carne. För en vecka sedan gav jag min dotter en röd Creuset emaljerad järngryta med livstidsgaranti. Som hon önskade sig i födelsedagspresent. Det bådar gott.

  4. Lisbeth skriver:

    Hade totalt glömt bort fläskfilens frånvaro tills du nämnde det. Min lergryta står i förrådet som en bra att ha pryl. Varför slutade man att använda den? Det var ju en praktisk pryl som skötte sig själv.Nej maträtter skulle krånglas till när jag lagade, De skulle inte kokas i ett långkok och för mig var fisk ett givet alternativ. Familjen fiskade allt som levde under vattnet. Sik blev en delikatess. Sen 15 år har inte en sik funnits på mitt bord fast dom finns i sjön
    Man kan ju undra

  5. frktjatlund skriver:

    Annaa: Jag hade också en järngyta på 70-talet. Den användes främst till köttsås. Till slut smakade allt köttsås, som man lagade i den. Så inpyrd var den av tomat och vitlök. Min mamma gjorde aldrig kalops. Det lärde jag mig i Dalarna. Då jagande grannar ville bli av med älgkött.
    Tfn: Min lergryta var definitivt 80-tal. Och Creuset brandgul järngryta kunde jag bara drömma om. Prislappen passade inte plånboken, om man säger.
    Rutan: Se där! Ännu en med köttsfärssås i gjutjärnsgrytan. Jag får ett lergryteryck någon gång om året. Särskilt när jag känner mig lite frusen.
    Lisbeth: Fisk hörde till 80-talets somrar. Då fiskades det torsk och gädda ute i skärgården. Pepparrotsgädda, mmmmm.

  6. Fia skriver:

    Under några år kunde man vara helt säker på att bli bjuden på flygande Jakob när goda vänner bjöd på middag. Det blev tjatigt i längden och nu kan jag känna en lätt motvilja när jag hör talas om den rätten. Jag tror att jag fick min livsdos tillgodosedd på 80-talet.

  7. Telefonissan skriver:

    Nejnej inte handlade jag den själv inte. Det är min moder som sett till att ordna statusprylar i mitt kök. Hon salar bland närmsta släkten vid jämna födelsedagar. Sagda gryta och en Alfi designad termoskanna är de saker jag har haft mest glädje av. Mitt tidiga 80-tal var verkligen ”koka soppa på en spik”. Första sambon hade en rejäl hemgift med gjutjärnsgryta och gratängform som tur var (för mitt eget husgeråd var totalt två thémuggar vid det laget).
    Om man var försedd med lök, potatis och tomater på burk klarade man sig rätt bra. Man kunde hoppas på några billiga grytbitar på hemvägen. Annars satsa en tia på ett paket grädde och göra potatisgratäng. Egentligen åt vi nog rätt bra om jag jämför med vad jag slänger ihop idag. För att inte tala om Gorbypiroger och annat billigt skräp som slinker ner.

  8. frktjatlund skriver:

    Fia: Samma här. Banan-i-mat-kvoten är uppfylld med råge. Nästan så att banankvoten är uppfylld överhuvudtaget.
    Tfn: Det gäller att välja rätt föräldrar. Och man lär sig något nytt varje dag. Alfi-termosen visste jag inte ens om att den fanns.

  9. Annaa Mattsson skriver:

    Känns som om jag är inne på lite samma spår som Telefonissan. Enkel start, god moder som försåg med saker, utvecklandet av en repertoar som sedan förslapppats osv. Ska nog knycka temat för ett eget inlägg!

  10. Telefonissan skriver:

    Ja det var en rätt precis beskrivning Annaa. Och det där med mödrar och deras pretentioner tror jag vi varit inne på förr. Det är väldigt dubbelt att ha i ryggmärgen detta att man bli hädd som man är klädd (vare sig det gäller kappor eller kastruller).

  11. eva Rosen skriver:

    Jag tycker ni som har en lergryta i förrådet ska ta fram den . Laga t.ex något med skivad potatis i botten och en kyckling ovanpå. Blir fortfarande jättegott !

Kommentera

