Jobbigt på jobbet

Det finns dagar i mitt arbetsliv då jag mått fysiskt illa. Och det har varken berott på överkonsumtion av alkohol, vinterkräksjuka eller matförgiftning. Idag var just en sån dag. Strax före lunch blev jag varse om att vi hade ett jättesystemfel. Som vanligt orsakat av att det var två torsdagar i samma vecka. Alltså, det som hänt hade vi i vår vildaste fantasi inte kunnat förutse. Och är man systemutvecklare sätter man gärna felen i system och skapar en dominoeffekt av oanad storlek.

Jag kände mig som sagt kräkfärdig tills kollegan Åke och jag rätt ut omfattningen. Räddat det som kunde räddas. Det vill säga det mesta.  Och stå med skammen när vi var tvungna att konstatera att somligt inte gick att göra något åt. Vi hade skickat fel saker till kunden. Det tog oss drygt 8 timmar tillsammans och på det sättet fick vi hela eftermiddagen att gå.

Lite jobbigt var det att behöva anstränga hjärncellerna och fokusera just idag. Både mamma (jag) och pappa (Åke) var lite trötta. Kvällen innan ägnade vi och andra medarbetare oss åt att spela boule, äta buffé och dricka. Företaget stod för tre drinkbiljetter. Så att vi inte skulle bli alltför uppkäftiga.

En påhittig deltagare kom på att vi skulle låta allas drinkbiljetter räknas i en enda pott. Två föranmälda lämnade återbud i sista stund. Två andra var bara med på själva boulespelet. Tre stycken avstod från alkohol eftersom de skulle köra bil hem. Där hade vi åtminstone 21 biljetter att fördela på oss kvarvarande femton.

Ja, då blir man lite trött nästa dag. Trots att jag inte gjorde som några yngre, piggare och törstigare typer; fortsatte på hotell Malmens bar. Utan jag spatserade hem över Söder och klev innanför dörren 22:30.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jobbigt på jobbet

  1. Fia skriver:

    Det var snyggt jobbat att fixa systemfel på bara några timmar. På mitt jobb blir vi supertrötta när det uppstår systemfel, för all vår dokumentation sker digitalt, så vi är helt beroende av att det fungerar och så vet vi att vår tekniska support inte precis springer benen av sig för att rätta till det som blir fel.

  2. frktjatlund skriver:

    Ja, vi var nästan lite stolta över att kunna rädda det mesta. Annars hade fyra dagars jobb för 25 personer gått åt skogen. Och behövt göras om.

  3. Annaa Mattsson skriver:

    Gamla minnen dyker upp. Från fackförbundet där jag jobbade mitt i datoriseringens 80-tal. När hela medlemshantering inklusive A-kassan skulle digitaliseras. Jag minns supporten med sina portföljer och slängiga gång, jag minns kvinnorna som bröt samman över sina skrivbord efter veckor av kombinationen ogjort arbete och maximal övertid och landet som klagade. Bättre har det väl blivit. Men i det stora studieförbundet som jag har stark anknytning till byggs det ständigt stora nya system som äntligen ska fixa allt. Häromveckan bröt allt samman igen. För vilken gång i ordningen vet ingen.

  4. frktjatlund skriver:

    Vårt moderbolag gjorde en sån där big-bang-omläggning tidigt 90-tal. Den sket sig ordentligt, om man säger. Tusentals betalningar försvann i ett svart hål. För att så småningom landa hos rätt mottagare. Utan att mottagarna hade en aning om vem som betalat. Jag fick en utredning på mitt bord. Det gällde ett företag som hade tusentals prenumeranter som betalade 125 kr varje. Vilka hade betalat och för vilken månad och vilka hade inte gjort det? Det tog ett tag att reda ut.

  5. Annaa Mattsson skriver:

    He he, sånt kan tydligen fortfarande hända. Förra året avslutade jag en prenumeration, fick en slutfaktura som jag tyckte var väl hög. Men jag bestred inte hela fakturan, bara någon femtiolapp. Fick ett vänligt men lite uppgivet mail där de bad mig riva hela fakturan. ”Vi har lagt om systemet och tappat kollen.”

Kommentera

