Söndagskink

Min jobbdator här hemma begick harakiri i eftermiddags. Jag bara lullade runt på nätet och klickade på en kommentar till en artikel i DN, när jag fick en fråga typ, Tillåter du sajten att kontrollera din dator? Självklart svarade jag bestämt Nej på den frågan. Varvid Internet Explorer stängde ner sig. Skönt, tänkte jag, reste mig och fortsatte vika in tvätten.

Nästa gång jag passerade datorskärmen var den ockuperad av femtielva illavarslande felmeddelanden och inget hände vad jag än försökte med. Det gick inte ens att stänga av skiten. Då tog jag helt sonika ut batteriet och satte tillbaka det efter en timme. Datorn drog igång med vit text på svart skärm: Operativsystem saknas. Så nu får jag bära med mig eländet till jobbet imorgon och hoppas på att det går att installera om alltihopa.

Den här helgen var barnhelg och den ägnades till större delen åt kortspel. Framförallt åt poker med tändstickor som insats. Ungarna tyckte det var kul. Jag delar inte den uppfattninggen. Nästan så Finns i sjön är roligare.

Det som är det jobbigaste med barnhelgerna är att det handlar så mycket om det man stoppar i sig. Och allt runtomkring. Planera, handla, laga mat, plocka undan och diska. Det går liksom i ett. Plus allt tjat som hör till.

Nej, inga kex/inget godis före maten.
Ostbågarna tar vi till Idol.
Imorgon gör vi kokostoppar, inte nu. Ni har just smällt i er en massa kola. 
Du kan inte ha både honung och socker på pannkakorna.
Nej, knappast inte heller smör dessutom.

Ännu jobbigare blir det när ryggradslösa och släpphänta familjemedlemmar minns sin egen barndom och tycker att alla restriktioner av den karaktären är av ondo.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Söndagskink

  1. Maj Korner skriver:

    Virus? Fast på DN, det känns ju ologiskt.

  2. frktjatlund skriver:

    Det var inte på DN:s egen sida utan på en helt annan sajt. Men länken till den sajten låg i en kommentar till en DN-artikel.

  3. cruella skriver:

    Lever de helt hållningslöst hemma, ungarna, eller är de hårt hållna och försöker ta chansen hos er?

  4. Ullah skriver:

    Usch, vad jag känner mig ryggradslös också…

  5. Annaa Mattsson skriver:

    Naturligtvis kan man ha både honung, socker och smör på pannkakorna. Bara man inte har det jämt.

    I vår hållningslösa familj skippade vi helt fredagsmiddag och hade orgier i chips, små korvar, små ostar och läsk, massor av läsk (till barnen, vuxna hade annat) i stället.

    Alla gillade broccoli också, men inte samtidigt. Som chipsen och pannkakorna. Det tog vi en annan dag.

  6. frktjatlund skriver:

    cruella: Jag tror att de inte är särskilt hårt hållna hemma heller.

    ullah: Fram med stödkorsetten. Alternativt, gör som Maken, strunta i allt vad regler heter och var lite skönt tillbakalutad.

    Annaa: Egentligen borde jag kasta in handduken och strunta i vad de stoppar i sig, men det sitter liksom i ryggmärgen att man ska äta riktig mat först. Sen kommer fredagsmyset.

Kommentera

