Jag tar tuben

Jag har en himla massa kundkort i plånboken. Inklusive Åhlénskortet eftersom jag gärna går in i varuhuset vid Skanstull på väg hem från jobbet. Inte alltid för att handla, utan oftare för att värma nedkylda kroppsdelar.

Men visst händer det att jag köper ett och annat. Bland annat deras braiga strumpbyxor. I förra veckan fick jag som tack en bonuscheck. Den spenderade jag snabbt på accessoaravdelningen.

Vintern 2008-2009 skulle alla kvinns bära basker. Även jag köpte en och använde högst fem gånger eftersom jag inte är en mössmänniska. Den här vintersäsongen är det annat som gäller. Sanna mina ord. Plagget som alla kommer att bära är just det jag köpte för min bonuscheck.

Det handlar om en slags halsvärmare, men olika handlare har olika namn på det. På Åhléns kallas det tubsjal, H&M benämner det för tubhalsduk, Ellos säger tub, kort och gott. Haléns har två varianter; tubkrage och tubstickad halsduk.

Lindex avviker genom engelskans snood.” A snood is historically a type of European female headgear, or in modern times a tubular neck scarf” according to wikipedia.

Det finns folk på mitt jobb som redan börjat använda sina tuber. Och går runt med dem även inomhus. Så glada är de i nyheten. Min tub är rostbrun men än så länge tycker jag att det har varit för varmt för att den ska komma till användning. Och det är jag enbart glad för. Snö och frost får gärna vänta en månad till. Minst.

(Det finns till och med en grupp på fejan: ”Vi Som Älskar Tubhalsdukar”. )

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Jag tar tuben

  1. Lisbeth skriver:

    Är så glad för detta mode. Under flera år har jag gjort egna tuber av halsdukar. Mössa, basker eller hatt får mig att likna en alien. Jag måste omg. gå med i Facebook gruppen
    Ha en fin morgondag

  2. Evis skriver:

    Själv är jag mest sur över att de approprierat ordet ”snood” som gör det helt omöjligt att söka efter hårnät på eBay.

  3. frktjatlund skriver:

    Lisbeth: Ja, gå med i den gruppen. Det verkar inte vara särskilt krävande.

    Evis: Jag tyckte också att det var lite fräckt. För en företeelse som antagligen kommer vara totalt ute om något år eller så.

Kommentera

