Uppställning

Idag kom jag en halvtimme senare än vanligt till jobbet. Och det är Ettans fel. Han frågade om vi kunde vara behjälpliga och läsa in några ord och fraser på en sajt på nätet eftersom företaget han jobbar på håller på med ett projekt. Det handlar om röststyrning av datorer.

Jag tänkte klara av det vid frukostbordet. Det visade sig ta en timme att upprepa orden och meningarna som dök upp på bildskärmen. Somliga kändes meningsfulla, andra fullständigt idiotiska. Allt som allt 230 stycken.

Bland de meningsfulla räknar jag ord som artikel 8, Xbox, kinect, pausa, stäng, öppna, förhandsgranska, logga in och logga ut. Så såg vart tredje-fjärde exempel ut. Dessemellan kom långa meningar, som såg ut att vara klippta ur ekonomisidor.

SAP är numera det mest spridda administrationssystemet. Arbetet är okomplicerat och det dränerar energi. Analysen är intressant men marknaden känns omogen. Eller så fick man läsa egennamn: Emelie, Georg, Erik, Emma. Lundberg, Kristina, Sven. Bästa meningen var: Han fick inga Wallenburgare till frukost. Det fick inte jag heller.

Jag var glad när spektaklet var över och hoppas att Ettan får den utlovade datorn för besväret.

Tvåan hörde av sig igår kväll, Hon ville buda på en auktion på Tradera, men hennes eget konto var låst och ett nytt skulle inte bli aktiverat på 48 timmar. Och visst kunde jag vara behjälplig med en sådan enkel sak. Och kom på ännu ett ställe där jag behöver byta lösenord.

När det var tre minuter kvar tills tiden gick ut la jag budet och tog hem affären. Tvåan ska ge bort köpet i present till en familjemedlem. Tror jag.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

