I burken

Välkommen till tv-bloggen!

Förra säsongen av Så mycket bättre gick mig helt förbi. Därför ville jag ge konceptet en revansch i höst. Men jag tyckte dessvärre inte att det var så mycket bättre. Inte ens lite bättre. Ganska medelmåttigt, om ni frågar mig. Kanske hade jag alldeles för höga förväntningar. Eller så var det för att jag hela tiden tänkte: Visst har Mikael Wiehe blivit gammal?

Ett helt annat program är Pengarna på bordet, som går på kanal 4. Första programmet kunde jag uppbåda ett visst intresse. Men nu känns det helt meningslöst att titta på. Ungefär som Deal or no deal. Möjligheten till vinst är minimal. Och somliga frågor är rent idiotiska. Som gårdagens fotbollsfråga till exempel. Hur relevant är en omröstning på en hemsida? Även om sajten handlar om sporten i fråga.

Och när jag ändå är igång: Anno 1790. Kulisser, kostymer och överspel. Spänning, nej. Engagerande, nej. Igenkänningsfaktor = 0. Nu kanske jag ska erkänna att första delen av gårdagens avsnitt pratades sönder i tv-sofforna hemmavid.

– Är inte tehandlaren Gynekologen från Askim? undrade jag.
– Nej, du och din ansiktsblindhet. Nyss sa du att Jessica Zandén var Sofia Helin.
– Ja, jag vet att det var fel. Men nu är jag säker på att det är han.
– Googla på saken, så får du se att du har fel även i det här fallet.

Jag googlade på saken och jag hade rätt. Tror jag. Men den mentala utflykten gav mig lite koncentrationssvårigheter.

Den nya tävlingsserien Allt för Sverige viker Johan Croneman ut sig i DN. Så mycket bättre. Än jag.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till I burken

  1. Ullah skriver:

    Du får gärna berätta mer om vad som går på tv, för jag orkar nästan aldrig titta.

  2. Cici skriver:

    Jag har visst tappat alla grepp om vad som försiggår på tv nu för tiden. Ibland så ropar maken från köket, där tv:n står: ”Nu börjar morden!”. Då vet jag att någon av de engelska ”mysdeckarna” börjar och att han vill ha sällskap. Vi har nog sett vartenda avsnitt av ”Morden i Midsomer” tre gånger om, men eftersom maken i regel somnar efter en stund är dom alltid lika nya för honom. Själv kan jag sitta och handarbeta under tiden och kasta ett öga då och då på skärmen.

  3. Rutan skriver:

    Skriv gärna ett utlåtande om Allt för Sverige, som började i söndags på SVT.

  4. Mångmamma skriver:

    Och jag är så lycklig för att jag genomdrev beslutet att rata tv helt.
    Visst får barnen titta på film men när, var, hur kan jag bestämma över.
    Jag hinner helt enkelt inte glo på tv.

  5. frktjatlund skriver:

    Ullah: Jag tittar nästan aldrig när jag är ensam hemma. Men det är jag så sällan och Maken älskar rörliga bilder.

    Cici: Det låter ungefär som Bondfilmerna hemma hos oss.

    Rutan: Tyvärr kom det en del telefonsamtal emellan. Det var därför jag hänvisade till Croneman. Vi brukar tycka ganska lika, han och jag.

    Mångmamma: Vi hade inte heller tv under flera år när våra barn var små. Det har sina poänger, samtidigt som barnen inte delar populärkulturen med sin generation.

  6. Lisbeth skriver:

    Har du sett Den svagaste länken? Under sista åren när jag varit i england har jag förälskat mig i det programmet. Nu har det kommit en svensk variant. När jag såg första delen med Kajsa Ingmarsson som ledare blev jag besvken. Engelska varianten var rappt och fräckt. Det kunde Kajsa inte leva upp till. Men men när jag sett det fler gånger tycker jag det är rätt ok.

  7. frktjatlund skriver:

    Syrran och jag följde med iver och länge det engelska programmet. Där gick det undan vill jag lova. Men den svenska har jag ännu inte sett.

  8. ”Allt för Sverige” gillade jag verkligen. Blev lite besviken när det dök upp tävlingsmoment, för inte hade jag förstått att det skulle vara ett tävlingsprogram. Men ändå tyckte jag att det var jättebra även med alla fördomar som fanns med enligt Croneman. Kanske var det mitt intresse för släktforskning och människoöden som gjorde att jag gillade det.

  9. frktjatlund skriver:

    Nu har jag sett avsnittet på svtplay och jag håller med dig mer än Croneman. Fördomar är ofta kul. Om jag ska säga något negativt så är det ätt programmet var i snyftigaste laget för min del.

Kommentera

