Visa uppskattning

Ofta går min arbetstid åt till att inte arbeta. Så har det varit den senaste veckan. Det dimper ner ett mejl eller två i inboxen dår det står Tidsuppskattning? Och då gör jag som chefen vill: Uppskattar hur lång tid jag tror att beställda ändringar kommer ta.

En sån beräkning tar tid. Ibland lika lång tid som det skulle ta att göra ändringen. För jag måste gräva mig ner i detaljer för att se komplexiteten. Speciellt om det var tre månader eller mer sen jag tittade i de aktuella projektet. Ibland behöver jag även konferera med en kollega eftersom ändringen drabbar även hans delar.

Och så estimerar jag tidsåtgången och skickar svaret. Fyra veckor senare dyker mejl nummer två upp med ordern Verkställ. Men då har jag redan glömt vad jag skulle verkställa och får börja om från början med analyserandet.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Visa uppskattning

  1. Maj Korner skriver:

    Haha, visst är det effektivt numera?

  2. frktjatlund skriver:

    Ja, jag hatar alla dessa prislappar som ska sättas i förväg. Men å andra sidan kan man ta betalt två gånger för samma sak.

Kommentera

