I farten

Igår frågade jag mig själv varför man envisas med att kalla Skånegläntan för Rosenlundsparken. Jag till och med ställde frågan högt till Svärsonen. Som inte heller visste. Men nu har jag googlat på saken. Skånegläntan är bara själva parkleken i parken som heter Rosenlundsparken.

Och där var vi igår eftermiddag med Sally, som tycker om att pinna (springa), nulla (snurra) och oonga (gunga).

När vi var klara med det pinnade hon längs hela Bondegatan i sina lila skor. Ända till Sonjas grek, som serverar middagsmat för 100 kr per portion på söndagar.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till I farten

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Det finns många sådana missuppfattningar. I Göteborg envisas massor av människor att kalla en stor öppen plats i Slottsskogen där det framförallt spelas brännboll och kubb, has picknickar och ibland en och annan konsert, för Azaleadalen. Trots att vem som helst ska se att det inte är en dal utan öppen parkmark. Den riktiga Azaleadalen är en dalgång strax intill där det mycket riktigt växer azaleor, i stora mängder och flera sorter.

    Lustigt med barn som inte har något pinna ganska långa sträckor men segar rejält på promenader. Som tur var hade de en far de värsta åren, han var en fena på att sätta upp delmål man skulle springa till t ex på väg till tåget från mormor. De inte jag. Jag kom strax efter.

  2. frktjatlund skriver:

    Jag tror att så länge man inte andas om att det är bråttom, kan de pinna ganska fort och ganska länge. Är det bråttom sätter de sig på tvären.

Kommentera

