Myriader timmar

Jaha, så nu kan jag inte skylla min brist på genialitet på usla anlag längre. Enligt SvD och Anders Ericsson handlar det knappast alls om medfödd begåvning. Snarare om tiden man lägger ner på att träna.

Jag som alltid önskat att jag skulle vara riktigt, riktigt bra på något. Och så har jag bara mig själv att skylla. Helt enkelt varit för lat och saknat uthållighet. Inte tillräckligt fokuserad och målmedveten. Dessutom minns jag hur jag skrattade när Maken ställde sig frågan apropå 1956-åringarnas framgångar: Undrar just vad jag skulle varit världsmästare på om jag tränat?

Den magiska gränsen för att uppnå världsklass ligger tydligen på 10.000 träningstimmar. Låt säga att jag skulle lägga två timmar om dagen för att vässa min förmåga då skulle jag vara riktigt duktig 2025-06-28.

Rent teoretisk skulle det kunna funka. Men då uppstår frågan: Vad ska jag satsa på? Finns det egentligen något som jag skulle stå ut med två timmar vareviga dag år ut och år in.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Myriader timmar

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Att träning ger färdighet var ju ingen nyhet. Men jag tycker det finns påtagliga brister i hans resonemang. Inte bara det du påpekar om att man nog måste ha en viss typ av fallenhet för att ägna sig åt intensiv träning inom ett enda område. Sedan det där välbeskrivna testet med musikelever. De var ju just musikhögskoleelever. De hade redan kommit så långt att de tagit sig igenom den höga spärren till en ansedd musikhögskola. Det säger inte att ALLA kan bli musiker av stjärnklass. I vår familj har vi sett hur långt nio års fiolspelande kan föra en totalt tondöv och omusikalisk person. Att kunna noter, att mekaniskt kunna spela ett antal stycken nästan felfritt, med mer övande mellan lektionerna hade de blivit fler och något mer felfria. Men till musikalitet, nej.

  2. Lisbeth skriver:

    Även om du skulle hitta något så har det KANSKE lite med åldern att göra. Jag har insett att möjligen kan jag vinna ett Yatsy mästerskap. Kan man träna sig till att slå 6:or?

  3. Cici skriver:

    Vem vill bli en nörd? Nej bättre då att vara lite bra på mycket, då klarar man sig bättre häri det vanliga livet.
    Gubben på bloggen gubben vid Rämen har skrivit på min blogg: ”Jag och blogspot kommer inte överens längre. Förr kunde jag kommentera med egen gravatar och allt. Nu har jag testat alla möjliga profiler men ger upp. Ingen fungerar som jag vill. Så i fortsättningen måste alla gå över till wordpress:D”
    Har du problem med att kommentera på blogspot-bloggar?

  4. frktjatlund skriver:

    Annaa: Själv spelade jag piano flera år under uppväxten. Tills jag insåg att jag egentligen inte sysslade med musik. Det var mer som maskinskrivning. Saknade antagligen den rätta känslan eller musikalitet.

    Lisbeth: För mycket tur inblandat. Men rent statiskt borde man vinna ett mästerskap bara man spelar tillräckligt många gånger.

    Cici: Ja, det har jag. Jag brukar ge blogspottare tre chanser, sen ger jag upp.

Kommentera

