Någon gång ska vara den första

Ser jag sliten ut eller vad är det? Igår hade jag verkligen ingen lust att trava hem från jobbet i hällande regn. Speciellt som vi skulle bort på kvällen. Jag bestämde mig för att ta tuben och eftersom jag inte hade någon åkremsa bad jag om att få köpa en ny i spärren.

”Ska du ha en till reducerat pris?” frågade spärrvakten. En kvinna i min ålder. När hon såg min förvånade reaktion svarade hon själv på frågan ”Nä, du lär nog hänga kvar på fullt pris ett tag till.”

Nästa gång är det jag som förekommer för att undvika pinsamheter. ”En åkremsa, tack. Och till fullt pris.”

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Någon gång ska vara den första

  1. Lisbeth skriver:

    Vet ju inte hur gammal personen var som erbjöd dig reducerat pris. Kommer du ihåg när du var yngre och du kallade någon för tant och det inte stämde. Man såg ju alla ovanför 30-års strecket som gamla. Vi kan väl låtsas att det var det som hände dig igår
    Ha det bra

  2. frktjatlund skriver:

    Hon var i min ålder, typ. Så hon borde haft lite känsla för det hela. Tycker jag.

  3. Annaa Mattsson skriver:

    Första gången det hände mig tyckte medåkande dotter det var fruktansvärt roligt. Att spärrvakten utan att blinka stämplade för två på hennes remsa. Och jag stod där som ett fån med min egen remsa i handen. 52 år gammal.

    Nästa gång var det en karl som säkert var flera år äldre än mig, typ 60 när jag var 55. Då blev jag förbannad och sa något otrevligt till honom. Numera säger jag som du tänkt.

  4. frktjatlund skriver:

    Å andra sidan var jag över 30 när jag fick legitimera mig senast på Systemet. Så förfallet har varit galopperande.

Kommentera

