Bubbliga föräldradrömmar

– Jag visste det! Jag visste att du skulle reagera sådär.
– Vaddå sådär?
– Att du skulle himla med ögonen och ha synpunkter.

Och vad handlar det här om? Jo, Tvåan hade språkats vid med Svärdottern och fått veta namnet på hennes nyfödde gosse. Jag hade mina föraningar efter besöket på BB. Pappan sa att de skulle hitta på något häftigt. Och hans barn heter typ Mumrik, Rocket och Pluto.

Ledtråd: Pojken ska heta som en läsk. Med apelsinsmak. Det rimmar på förnamnet till Beatles trummis. Och säg inte svaret högt och skriv det inte här i en kommentar. Jag vill inte bli googlad på det.

Men ni får också gärna himla med ögonen. Samtidigt som det skulle förvåna mig om det inte finns tre med samma namn i hans förskoleklass när han startar sexårs i Sofo.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Bubbliga föräldradrömmar

  1. Rutan skriver:

    Jo, jag sa det högt. Sen himlade jag med ögonen. Sen himlade jag ännu mer.

  2. Annaa Mattsson skriver:

    Samma här. Som Rutan. Sen sa jag Bingo! För jag kunde inte låta bli.
    Det är mycket med namn på söder. En dotter har gått på Eriksdal, så jag vet. Hennes kompis Varga hade en bror som hette Puma och en som hette Harry Piraya. Jag tror det har ett syskon till också.
    Folk håller på. Vännen Dolores i Derry ojar sig ju över att folk tycker hennes döttrars namn är konstiga. När man googlar på dem surrar datorn en stund, sedan får man sju träffar på deras hemadress och ett universitet där den ena har gått.

  3. cruella skriver:

    Nu dör jag, på allvar. Å andra sidan bor jag också på Söder och borde vara van. Men jag är en äldre och klokare generation. Det konstigaste någon unge i vår närhet heter är väl… Tin-Tin. Det är förstås en tjej.

  4. cruella skriver:

    Bingo med Z är för övrigt ett kattnamn.

  5. Cici skriver:

    Men det är konstigt vad man vänjer sig. En grannes barnbarn fick namnet Ika (jag är osäker på stavningen, men hoppas att det är ett k),och jag tyckte det vara ett omöjligt namn, men idag har jag vant mig. Ronja för mig var, förutom en Astrid Lindgrens-figur, ett hundnamn fram till dess det dök upp i släkten.
    Vår förstfödde fick namnet Patrik, varvid tanterna i vår lilla konsumaffär i Fredhäll höll på att storkna av skratt. Detta var -67, ett år då det dök upp Patrikar överallt helt plötsligt.

  6. Annaa Mattsson skriver:

    Jag tänkte också på hur en del reagerade på när min syster gav sin förstfödde namnet Jonas. Det var 1961 i småstaden. Men kom sedan på att det är en väsentlig skillnad mellan gamla namn som när de börjar användas igen känns ovana och konstiga, och de rena ”hittepånamnen”. Inte vänjer man sig vid alla namn heller, New Age-namnen som Månstråle och Skogsblomma är lika främmande idag som när de uppfanns. Bakom namnen fanns naturligtvis önskan att ge barnen riktigt vackra (!) namn men också att särskilja. Fst mest är det väl sig själv man vill särskilja.
    Ibland tycker jag det blir lite sorgligt. Inflationen i vissa modenamn. Som inte särskiljer utan klass-stämplar. Träffade en Ryan förra sommaren. Det har jag gjort många gånger. Men det här var en liten pojke född i Sverige, av östeuropeisk mamma, svensk pappa. Ryan var nog i stort sett det enda ord hon kunde uttala någorlunda på engelska. Man undrar och undrar igen.
    Felstavningar är ett annat sorgligt kapitel. Känner några sådana där faktiskt föräldrar trodde att namn stavades på ett visst sätt. Blir också en klass- och obildningsstämpel.

  7. Telefonissan skriver:

    De kanske gillar Björn Kjellman i filmen som heter så? Enligt SCB fanns det bara 3 pojkar/män med detta namn som tilltalsnamn vid årsskiftet. Fast man vet aldrig – det kan bli årets bubblare.

  8. Lisbeth skriver:

    Man kan vara unik på olika sätt. för min del föredrar jag att ha en unik personlighet istället för ett namn. Vem säger att man inte kan ha båda? Tänkte inte på det

  9. frktjatlund skriver:

    rutan: jag himlar fortfarande.
    annaa: jag tycker att Dolores är ett knepigt namn. Kalla sitt barn för Smärta känns väl elakt. Byt omedelbart namn till Blessing, typ.
    cruella: på jobbet var det flera som bestämt hävdade att det är ett hundnamn.
    annaa: en kvinnlig arbetskamrat till mig döptes till Keith och fick ett personnummer, som hade en udda siffra som näst sista siffra. Så ända tills hon började skolan var hon en pojke i registren. Senare ändrade hon på stavningen, inte till Kejt men till något liknande.
    tfn: skulle inte förvåna mig med tanke på alla Bingon & Ringon.
    lisbeth: som liten ville jag inte alls ha ett udda namn och frågade mamma varför jag inte fick heta som alla andra. Jag hade föredragit Eva, Lena, Karin eller Mona.

  10. cruella skriver:

    Blessing, Precious, Grace, Gladness, Prudence etc heter de ofta i södra Afrika. Härligt även för en orelischös.

  11. Annaa Mattsson skriver:

    Tjatis och alla; just det, barn har sällan någon lust att särskiljas genom udda namn! Äldsta tyckte hennes namn var nog udda när hon växte upp, ville heta Malin eller Ida i stället. Det blev bättre sedan och där hon bor nu tycker hon nog det är helt ok.

    Namnet Dolores är nog ett klassmärke så gott som något. Från den tiden och kulturen. Det är också intressant som fenomen, att katolsk arbetarklass i Derry vid den tiden, krigstid, inte gav sina barn klassiska irländska namn.

  12. Maj Korner skriver:

    Nåja, Pucko hade varit värre.

  13. frktjatlund skriver:

    cruella: Jag har en kompis som heter Blessing och hon är från Kenya. Och heter inte hon med Damernas detektivbyrå Precious?

    Annaa: Samma för mig. Nu är jag glad att jag inte heter som alla andra i min ålder. Min bästa kompis på mellanstadiet hette Margareta. Så fort hon var myndig bytte hon till just Anna. Utan extra-a.

    Maj: Ha, ha! Ja, det hade det verkligen varit.

  14. Annaa Mattsson skriver:

    Mitt namn är också resultatet av ett namnbyte. Vill inte ge närmare detaljer för mitt namn var ett trauma. Och jag pallar faktiskt fortfarande inte med att någon säger ”men det var väl inget konstigt namn, varför tyckte du inte om det!”. När Äldsta började ifrågasätta sitt namn var jag uppmärksam, om hon hade äkta problem eller om det bara var en tillfällig nyck. Och det gick rätt snabbt över.

    Mina barn har en kusin som fick namnet Jonte. Han började redan på dagis kalla sig för ett helt annat namn i stället. Vilket varken föräldrar eller syskon gillade. Jonte var ju så gulligt. Så småningom slog han näven i bordet och sa ifrån (det var väl ungefär samtidigt som han fick sin mamma att slänga ut fadern ur boet). Han hette John, punkt slut.

  15. Annaa Mattsson skriver:

    Kom plötsligt att tänka på våra bekanta som döpte sitt första barn till Teo. Mannen tyckte det var alldeles förfärligt och undrade hur de tänkte. Om det inte var ett väldigt stort ansvar de lade på den lilles axlar. Visade sig att de inte hade en aning om att Teo var grekiska för Gud.

  16. frktjatlund skriver:

    Ja, hur tänker somliga föräldrar när de bestämmer sig för namn? Jag har en yrkesmässig kontaktperson i 50-årsåldern som heter Ante. Det låter inte särskilt seriöst i mina öron. Själv har jag inget emot när folk kallar mig Vivvi, men jag vill absolut inte se det i skrift. Då kräver jag att man skriver ut hela mitt namn. Rättstavat dessutom.

    Och alla borde ta reda på ett namns betydelse innan de fattar sitt beslut. Svärdottern tror att hennes dotters namn betyder titta på spanska. Men hallå! I min värld är det ett slaviskt namn som betyder frid eller fred.

  17. Annaa Mattsson skriver:

    Då förstår jag vilket namn det är. Och det namnet är lite lurigt. För det har olika ursprung och olika betydelser. Ett är det latinska där det betyder ungefär beundransvärd. Ett annat det spanska Titta! Och ett tredje det slaviska. Undrar om det inte finns ett grekiskt med ännu en betydelse och ett hebreiskt också.

Kommentera

