Min tur

Nu är jag där. I samma grymma återvändsgränd som mamma. Inte trodde jag att ögonens åldersförändringar skulle bli handikappande. Åtminstone inte för mig.

Mamma var egentligen pedant, men vartefter åren gick diskade hon sämre och sämre. Just för att hon såg så illa. Det gick så långt att vi var tvungna att diska porslin och bestick i smyg innan det gick att äta hos henne. Nyckeln till problemet var att hon vägrade glasögon i köket. Och då såg disken ut som den gjorde.

Från och med nu lovar jag att ha glasögon på mig. Inte bara när jag läser eller sitter framför en dataskärm utan även i köket.

Disken är inga större problem eftersom jag har diskmaskin. Däremot är det värre med matlagningen. Speciellt när det handlar om att öppna förpackningar. Igår fick jag inte upp nyköpta burken med currypasta. Trots att jag tog till alla kända trick: spolade locket i varmvatten, greppade locket med disktrasan och bände upp locket med bakändan på en sked. Då gav jag upp och sträckte burken till Maken.

– Jag tror att det skulle gå lättare om du tog bort plastfilmen, som sitter på locket. Och det gjorde det mycket riktigt.

Snälla Ica, försegla inte svarta burklock med svart plastfilm. Låt filmen vara i avvikande kulör, som till exempel röd. Då slipper jag idiotförklaringar åtminstone hemmavid.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Min tur

  1. Annaa Mattsson skriver:

    Någon särskild magi med köket alltså? Har jag aldrig känt, men det kan ju ha sina förklaringar.

  2. frktjatlund skriver:

    Nä, knappast magiskt. Men det krävs mer än ledsyn ibland.

Kommentera

