Fortfarande oskodd

Det var precis som jag trodde. Knökfullt på Frövi skor. Och när jag klev in innanför dörren så sänkte jag medelåldern på kunderna med några år. Det är inte ofta nuförtiden.

Nu var inte alla i butiken kunder. Inte ens hälften. Några var expediter till exempel. Övriga var ledsagare. För jag lovar att alla utom jag hade någon med sig. I regel maken, annars någon väninna. Ledsagaren var oftast trött. Ja, tröttare än den som skulle ledsagas och hade bänkat sig på stolarna avsedda för skoprovare. Så jag fick stirra uppfordrande för att få sitta.

Den som ville prova stod i en kö, som ringlade sig genom hela butiken. Det var mer än jag orkade med så jag provade de stövlar som stod framme. Två par i storlek 39 utan spännen. Båda var alldeles för vida i skaften. Det händer knappt.

Varför måste folk som är pensionärer prompt handla på lördagar? De har ju hela veckan på sig. Kan inte affärerna erbjuda en liten pensionärsrabatt på vardagar före kl 15? Eller vore det åldersdiskriminering?

Jag fortsatte till Jerns på Drottninggatan, Åhléns, Vagabond, Scorette & Nilson i Galleriangången utan att få napp. Och inte heller på NK fanns det några stövlar för mina italienska fötter och romerska krigarvader. Jag ser mig ingen annan råd än att damma av paret jag har garderoben och sluta att sitta med korsade ben.

Enda glädjen med shoppingturen var promenaden fram och tillbaka och Ta 5 betala för 4 på Åhléns. Jag har bunkrat strumpbyxor som lär räcka ett par månader framåt.

Om frktjatlund

Ordet sallad kommer av det latinska salare, som betydet beströ med salt ...
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Fortfarande oskodd

  1. Cici skriver:

    Strumpbyxor minns jag inte när jag senast använde överhuvudtaget. Dom är, efter bh:n, det obekvämaste plagg som finns – i min värld. Däremot funkar långkalsonger, kanske för att dom inte smiter åt lika hårt. Sen går jag alltid i långbyxor. I alla fall under den svalare delen av året.

    För att återgå till dina skoproblem: varför inte bara ta bort metallspännena på stövelskaftet och sy ihop remmarna, om man inte kan ta bort dom också?

  2. frktjatlund skriver:

    Själv är jag en utpräglad kjolmänniska, som tycker att långbyxor tar emot för mycket i knäna. Då är strumpbyxor enda alternativet. Och är det riktigt kallt blir det leggings ovanpå.

    Tack för ett kreativt förslag på åtgärd!

  3. Lisbeth skriver:

    Ja det kan man ju fråga. Kan alla kvinnliga pensionärer vara gifta med yngre män som jobbar på veckorna. Ser här i huset att dessa har fullt upp under veckorna med träffar och kurser. Kanske därför det blir fullt på lördagar?

  4. Annaa Mattsson skriver:

    Oj, jag skulle då inte tillråda eller ge mig på ”hemslöjdande” på dyra nya stövlar. Då får man allt vara långt över medelmåttan flink i fingrarna. Då är det nog bättre att gå i de gamla.

    Synd på Fröviskor, det såg ju rätt lovande ut i fönstret. Ingen idé jag går och kollar heller då. Här är det ju knappast tal om romerska krigarvader, snarare precis tvärtom.

    Jag går och sneglar på kängor jag. Halvhöga och med dragkedjor på sidorna. Det finns många. När jag väl kommer till skott på januarirean kommer alla att vara slut.

    Jag tillhör ju dem som ofta tycker stövlar är för instängt om benen.

    Med strumpbyxor verkar det finnas en indelning, en kategori som anser att det är förfärligt obekvämt och en kategori som inte bryr sig. Jag tillhör definitivt den senare.

  5. frktjatlund skriver:

    Lisbeth: Jag tror att folk i pensionärstillvaron bara klarar av en sak per dag. Och till vardags är det just träffar, kurser och läkarbesök som gäller. På lördagar blir det Frövi.

    Annaa: Nej, slöjdandet skulle jag absolut överlåta åt en skomakare. Speciellt som priset på provade par låg på 1500-3000 kr.

    Jag störde mig på att många stövlar inte har dragkedja hela vägen uppifrån och ner. Bara cirkus 15 cm mitt på. Eller så satt dragkedjan mitt bak. Inte alls användarvänligt.

  6. Annaa Mattsson skriver:

    Det står ett par såna på hyllan här, med kort sorts dragkedja. Riktigt höga och med höga klackar. Man ska alltså dels hålla balansen på den ena, dels försöka få ner foten i den andra utan att den ska sticka ut genom det där hålet där dragkedejeöppningen finns. Det är naturligtvis inte mina utan dotterns. Det var för övrigt dem hon hade på sig när hon fastnade med klacken i taxin och for med ansiktet före i gatan härom året. Nu vill hon ha dem till Belfast, jag är lite fundersam.

  7. frktjatlund skriver:

    Tror jag det. Skorna låter livsfarliga.

Kommentera

